وقتی استاد مطهری برای ورزش دختران نامه نوشت

حمید قزوینی (محقق و نویسنده تاریخ شفاهی): شاید برای خیلی‌ها باور پذیر نباشد که در سال‌های پیش از انقلاب و زمانه‌ای که بسیاری از خانواده‌های مذهبی، موافق تحصیل دختران نبودند و به سختی تن به این کار می‌دادند، آیت‌‌الله مرتضی مطهری نه تنها مشوق تحصیل آن‌ها بود که برای ورزش دخترانی که گرایش مذهبی داشتند، اقدام به نامه‌نگاری با مقامات دانشگاه می‌نمود.
خانم دکتر اشرف معینی متخصص زنان و زایمان با اشاره به مخالفت پدرش برای ادامه تحصیل او می‌گوید: پدرم، به دو خواهر بزرگ‌ترم اجازه نداد که بیش‌تر از کلاس نهم درس بخوانند؛ چرا که باید پس از اخذ دیپلم به سپاه دانش می‌رفتند. اما مادرم به خاطر من، از کلاس نهم به بعد، هر سال وساطت می‌کرد تا پدر اجازه دهد مقطع بعدی را نیز بخوانم. پدر نیز با توجه به صمیمیت والدینم، اجازه‌ی این کار را می‌داد. در نهایت من در کنکور بدون اجازۀ ایشان ثبت‌نام کردم و در رشتۀ پزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شدم. هنگامی که نتایج کنکور مشخص شد، همه شوکه شدند و می‌ترسیدند به پدرم بگویند. شهید مطهری از دوستان صمیمی پدرم بود که در خانه‌ ما رفت و آمد می‌کرد. زمانی که پدرم متوجه قضیه شد، آن را با شهید مطهری مطرح کرد. ایشان گفت: «حتماً اجازه بده که برود. چه بهتر از این!»
وی می‌افزاید: رئیس دانشگاه شیراز، آقای «دکتر فرهنگ مهر» بود، در آن زمان تربیت بدنی مختلط بود و من از طریق پدرم به شهید مطهری گفتم که وضعیت این‌گونه است و از ایشان خواستم کمک کنند که سالن دختران و پسران جدا شود. آقای مطهری نامه‌ای برای رئیس وقت دانشگاه نوشت و در نتیجه‌ی این نامه، برای ما چند نفر که تقاضای کلاس جدا کرده ‌بودیم، ساعت جداگانه‌ای ارائه دادند.

متن نامه به این شرح است:

دوست عزیزم

توفیقات عالی را از خداوند متعال خواستارم، باری محبت‌های بی‌دریغ و فراموش ناشدنی آن حضرت بار دیگر مرا جسور می‌سازد که درباره‌ی تقاضایی که گروهی از دانشجویان دختر دانشگاه پهلوی دارند یادآوری نمایم. این دانشجویان حضوراً تقاضای خود را به عرض خواهند رسانید. اجابت… خدا پسندانه ایشان، ضمناً این مخلص را نیز بیش از پیش متشکر خواهد ساخت. مزید توفیق آن دوست عزیز را از خداوند متعال خواهانم.
مرتضی مطهری
1354/6/31

منبع: صفحه شخصی حمید قزوینی

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۴ تیر، ۱۳۹۹ ۷:۵۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *