وقتی عباس کیارستمی به خاطر مشق شب مورد بازخواست قرار گرفت!

حمید قزوینی نوشت: دیدار تعدادی از ناشران کتاب‌های کمک آموزشی با برخی مراجع تقلید و بحث درباره تکلیف درسی دانش آموزان، این موضوع را به سوژه‌ای رسانه‌ای در روزهای اخیر مبدل ساخت. به همین مناسبت درباره فیلمِ مستندِ «مشق شب» ساخته «عباس کیارستمی» هم صحبت‌هایی به میان آمد که حاکی از برخوردِ مسئولان وقت آموزش و پرورش با کارگردان و سازندگان فیلم بود. این فیلم که سال ۱۳۶۷ با حمایت کانون پرورش فکری کودکان ساخته شد، تلاش دارد از زبان بچه‌ها به سختی‌ها و آسیب‌های ناشی از تکالیف درسی دانش آموزان پرداخته و شیوه‌های رایج در آموزش و پرورش و فاصله آن با روش‌های جدید را به تصویر درآورد.

برای روشن شدن موضوع به سراغ آقای «ناصر ضرابی» از مسئولان قدیمی و مدیر وقتِ روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورشی رفتم و ماجرا را از او پرسیدم.
آقای ضرابی ضمن توضیحاتی که تمایل نداشت همه آن منتشر شود؛ به نقدهایی که پیرامون این فیلم شکل گرفت، اشاره کرد و گفت: «آقای کیارستمی به کار مربیان پرورشی انتقاد داشت و معتقد بود این افراد به دلیل علاقه بچه‌ها، آن‌ها را به سمت و سویی سوق می‌دهند که خودشان مایلند. اینکه تشخیص آنها تا چه اندازه درست است و تا چه اندازه با خانواده‌ها هماهنگ هستند؛ معلوم نیست.»
آقای ضرابی افزود: «مدیریت وقت کانون، به آقای کیارستمی اعتماد داشت و از او حمایت می‌کرد. وقتی این فیلم ساخته شد، در بعضی محافل حاشیه‌هایی برای آن ایجاد کردند که موجب ورود مدیران ارشد وزارتی شد. به همین دلیل روزی به دعوت یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش، همراه مدیر عامل وقت کانون و آقای کیارستمی به جلسه‌ای در وزارتخانه رفتیم. بالطبع موضع معاون وزیر، تند و اعتراضی بود. آقای کیارستمی هم مثل همیشه کم صحبت می‌کرد و نهایتاً در چند جمله گفت: ما هنرمندان، چشم بینای جامعه هستیم و بعضی چیزها را پیش از دیگران می‌بینیم. گاهی متوجه یک خطر می‌شویم و گاهی خبر از یک رویداد خوب می‌دهیم. ممکن است این اخبار برای عده‌ای خوشایند و برای گروهی ناخوشایند باشد. ما را نباید به خاطر آنچه می‌بینیم مواخذه کنید بلکه باید برای آنچه دیده‌ایم چاره‌ای بیاندیشید.»

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲۸ آذر، ۱۳۹۷ ۳:۱۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *