پزشک مسیحی که شیفته علی بود

حمید قزوینی نوشت: عید غدیر که از راه می‌رسد همه یاد سادات و شیعیان علی(ع) می‌افتند. اما در میان ارادتمندان آن حضرت، دیگرانی هم هستند که از این نظر چیزی کمتر از شیعیان ندارند. مسیحیان لبنان از همین گروه‌اند. درباره ارادت مسیحیان لبنان به امام علی(ع) قبلاً چیزهایی نوشته‌ام. در یکی از همین یادداشت‌ها اشاره‌ای هم به پزشکی مسیحی اهل شهر صور در جنوب لبنان به نام «شکرالله حداد» کردم.
وی که به «پزشک محرومان» معروف است، نه تنها از مردم محروم پولی نمی‌گرفت که در جریان تلاش‌های «امام موسی صدر» برای رفع محرومیت نیازمندان، همکاری نزدیکی با او داشت.
اگر در کوچه پس کوچه‌ها و خانه‌های مردم شهر صور نامی از او برده یا سراغی از شکرالله حداد بگیرید اول این جمله را می‌شنوید که « خدا او را بیامرزد»، سپس خاطراتی از خدمات و اخلاق نیک و انسان دوستانه او بیان می‌کنند.
او علاقه‌ای خاص به امام علی(ع) داشت و با راهنمایی امام موسی صدر دایره مطالعات و پژوهش‌های خود را گسترش داد.
وی به دعوت «امام موسی صدر» در مناسبت‌هایی مانند عید غدیر در مجتمع «نادی الامام صادق» از مراکز تجمع شیعیان سخنرانی می‌کرد و چنان شیفته امام علی(ع) بود که برخی معتقدند شیعه شده است. در حالی که در لبنان مسیحیان زیادی را می‌بینید که در دوستی و عشق به آن حضرت میان خود و شیعیان تفاوتی قائل نیستند.
علاقه شکرالله حداد به امام علی(ع) تا آنجا بود که به درخواست خود و کمک امام موسی صدر و هماهنگی با «آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر» به نجف اشرف رفت و مرقد امام علی(ع) را زیارت کرد.
پس از درگذشت وی، امام موسی صدر برای او مراسم بزرگداشتی برگزار نمود و از مردم و روحانیون طوایف مسلمان و مسیحی خواست که در آن شرکت کنند.
خدایش بیامرزد.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۷ ۸:۱۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *