چرا آیت الله وحید خراسانی از مشهد به قم بازگشت؟ عدم پذیرش دیدار با شاه

آیت الله العظمی وحید خراسانی در گفتگویی با پایگاه شفقنا، ماجرای مهاجرتش به مشهد و سپس بازگشت به قم را بازگو کرده است که‌ تقدیم حضور شما مخاطبان خاطره نگاری میشود:

پرسش: آیت الله العظمی خویی(ره) چه نظرگاهی داشتند؟ آیا ایشان با مهاجرت شما موافق بودند؟

پاسخ: بله. آیت الله خویی به من فرمودند: چرا تعلل می کنی؟ درخواست آقای میلانی را اجابت کن و نزد ایشان برو. در همان روزها بود که آیت الله العظمی آقا سید محسن حکیم از دار فنا به دار بقا رفتند. بنده، تلگراف تسلیتی از عراق برای آیت الله العظمی میلانی فرستادم و ایشان جواب آن را فرستاد که هنوز آن را به رسم یادگاری نگه داشتم. در آخر تلگراف ایشان، این عبارت آمده است: ”منتظر قدوم”.

پرسش: لطفا از ماجرای استقرار در مشهد بگویید؟

پاسخ: بعد از جواب تلگراف مرحوم آیت الله میلانی بود که با خانواده به سمت ایران حرکت کردیم. وقتی وارد مشهد شدیم، باخبر شدیم که آیت الله میلانی – رضوان الله علیه- برای ما منزلی تهیه کردند. منزل استیجاری به برادر مرحوم آقا شیخ حسن آشوریان تعلق داشت. واقعا آیت الله میلانی در حق بنده و خانواده، لطف فراوان کردند.

پرسش: چرا در مشهد نماندید و به حوزۀ علمیه قم کوچ کردید؟

پاسخ: روزی کسی به منزل بنده آمد و گفت که قرار است استاندار به خانه شما بیاید. من گفتم: چرا و به چه مناسبت می آید؟ گفت: بالاخره او می آید و این ملاقات حتمی است. بعد متوجه شدم که قرار است شاه به مشهد بیاید و استاندار در این ارتباط با آن سفر، می خواهد به دیدن من بیاید. به شخصی که قاصد بود، گفتم: من اهل درس و بحث طلبگی هستم و نمی توانم وارد این نوع امور شوم. وقتی منزل آیت الله میلانی آمدم و ایشان را در جریان گذاشتم، فرمودند: تو به آنها بگو، اگر فلانی برای دیدار با شاه آمد، من هم می آیم. در جواب ایشان گفتم: آقا! من که قصد ملاقات با ایشان را ندارم، شما هم از این ملاقات منصرف شوید. بالاخره ماجرا به جایی کشیده شد که ناچار از آیت الله میلانی جدا شدم و به قم رفتم.

منبع: شفقنا

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۱۰ دی، ۱۳۹۵ ۹:۱۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

One thought on “چرا آیت الله وحید خراسانی از مشهد به قم بازگشت؟ عدم پذیرش دیدار با شاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *