کنسرت‌های شورانگیز روی خاکریز

نسترن کاشف، روزنامه خراسان: دفاع مقدس در ذهن هرکسی، شناسه‌ای دارد. موسیقی‌ و سرودهای درخشان آن دوره، حالا شناسه ذهن خیلی‌ها شده است. به طوری که به محض شنیدنش، ذهن‌شان به هشت سال جنگ تحمیلی و روزهای تلخ و شیرینش برمی‌گردد. سرود «این بانگ آزادی» و «خجسته باد این پیروزی» دو سرود ماندگار آن دوران، با شعر زنده‌یاد حمید سبزواری و صدای محمدگلریز است. گلریز معتقد است جنگ هنوز ادامه دارد بنابراین ملت همیشه به شنیدن سرودهای حماسی نیازمند است. در ادامه، گفت‌وگوی ما با این خواننده سرودهای انقلابی را خواهید خواند.

اجرای زنده به رزمنده‌ها انگیزه می‌داد

محمدگلریز بیشتر آثارش را وقف دفاع مقدس کرده است. او می‌گوید: «جنگ تحمیلی که شروع شد همه هنرمندان، مردم، شاعران، نویسندگان و اهالی هنر، احساس وظیفه کردند و با همه وجود به میدان آمدند. سال 59 هم، توفیق داشتیم خدمت امام خمینی (ره) برسیم و ایشان تاکید کردند به سرودهای انقلابی و حماسی، بیشتر بپردازید. این باعث شد هنرمندان تشویق شوند و بیشتر برای ساخت آثار هنری با مضمون دفاع مقدس تلاش کنند؛ چون یکی از ابزارهایی که می‌تواند مشوق رزمندگان و ملت باشد، ابزار هنر است. یکی از ابزارهای هنری هم، سرود حماسی است. در آن زمان، هنرمندان ما با همه توانشان وارد عرصه هنر دفاع مقدس شدند و دیدیم چه کارهای ماندگار و به یادماندنی ساختند. دهه 60 و اوایل دهه 70، یکی از درخشان‌ترین دوره های موسیقی حماسی ما بود. ما با همه وجودمان سعی می‌کردیم در این راه کمک کنیم. حتی گهگاه توفیق پیدا می‌کردیم که با گروه‌های موسیقی به جبهه‌ها برویم و در کنار رزمنده‌ها، آهنگ‌های حماسی و دفاع مقدس را اجرا کنیم. آن‌ها وقتی می‌دیدند هنرمندی که در تلویزیون بود، الان در کنارشان است و برایشان سرودهای مقاومت و حماسی را زنده اجرا می‌کند خیلی انگیزه می‌گرفتند و این را در چهره‌شان می‌دیدیم.»

سرودهای حماسی تاریخ مصرف ندارد

محمد گلریز می‌گوید: جنگ تمام نشده است و هنوز ادامه دارد. بعد از دفاع مقدس، ما جنگ‌های دیگری، مانند جنگ با داعش را داشتیم و الان هم جنگ با آمریکا. جنگ ما ادامه دارد. منتها ما تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتیم. دشمن ما بیکار ننشست و وقتی دید ما در عرصه هنر فعالیت چشمگیری داریم، از راه تبلیغات منحرف، مبتذل و ترویج آهنگ های لس‌آنجلسی و بی‌محتوا، ما را تحت تاثیر قرار دارد؛ پول خرج کرد؛ یعنی واقعا هزینه کرد که ما و به خصوص برخی مسئولان فرهنگی ما را تحت تاثیر قرار دهد. همین هم شد و بازی خوردیم. از طرف دیگر، با افزوده شدن فضای مجازی و ماهواره‌ها، مسئولان از چاله به چاه افتادند.» این خواننده معتقد است سرودهای حماسی تاریخ مصرف ندارد و تصریح می‌کند: «سرود حماسی همیشه مورد نیاز کشورهاست و در همه کشورها، همین گونه است. خاطرم هست در آلمان برنامه‌ای داشتیم که نزدیک به هزار شرکت کننده داشت. سرود «ایران» را که خواندم، بیشترشان بلند شدند، سرود را با من خواندند و اشک از چشمان‌شان جاری شد. ما همه عاشق ایران هستیم و برای حفظ خاک‌مان از هیچ کاری دریغ نداریم. هنرمندان عاشق این هستند که بتوانند در این راه حرکت کنند. منتها ما تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته‌ایم و دشمن متوجه شده است که یکی از ابزارهایی که می‌تواند ملت ایران را برای دفاع از خاکش ترغیب کند، ابزار هنر است بنابراین، در صدد بی اعتنا کردن ما به این ابزار کارآمد است.»

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۳ مهر، ۱۳۹۸ ۹:۵۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *