گزارشی از اسناد جدید وزارت امور خارجه آمریکا درباره کودتای 28 مرداد؛ درخواست کمک 5 میلیون دلاری به دولت زاهدی!

چند سند از این مجموعه حاکی است که سى آى اى و دولت آمریکا روحیه شان را پس از ٢۵ مرداد از دست داده بودند.
در یکی از اسناد به صراحت آمده است که بعد از شکست کودتا در ٢۵ مرداد هم سیا هم سفیر آمریکا معتقد بودند باید عملیات علیه مصدق را متوقف کرد.

▪️در این اسناد که مربوط به مکاتبات محرمانه سفارت آمریکا در تهران با وزارت امور خارجه این کشور و سازمان جاسوسی سیا است، به وضوح از نقش مستقیم آمریکا در مدیریت این کودتا و کنار زدن دولت منتخب دکتر مصدق پرده‌برداری شده است.

▪️در یکی از این اسناد، رابط سیا و سفیر آمریکا در تهران در یک تلگرام محرمانه با اشاره به در شُرف موفقیت بودن سرنگونی دولت مصدق، از دولت وقت آمریکا می‌خواهند پس از روی کار آمدن زاهدی فورا 5 میلیون دلار بودجه برای کمک به دولت او اختصاص دهد.

▪️همچنین در یکی دیگر از 375 سند منتشرشده، سفیر آمریکا از محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران، می‌خواهد در بیانیه‌ای از نظامیان و مردم بخواهد فرامین زاهدی را اجرا کنند.

▪️این اسناد که به وضوح حاکی از دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و ایجاد بی‌ثباتی در این کشور هستند درست در شبی منتشر شدند که مجلس سنای آمریکا با ادعای “دخالت ایران در امور منطقه” و “انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده”، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.

وزارت خارجه آمریکا در سال گذشته میلادی – در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و تصدی جان کری بر این وزارتخانه – اجازه انتشار کتاب اسناد کودتای ایران را نداده بود.
وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۱۹۸۹ میلادی کتاب اسناد مربوط به روابط ایران و دولت دوایت آیزنهاور را منتشر کرد که اسناد کودتا در آن گنجانده نشد. آن اقدام بحث برانگیز اعتراضات زیادی را در پی داشت. به همین علت در سال ۱۹۹۲ کنگره آمریکا، وزارت امور خارجه را موظف کرد که تاریخ دیپلماسی ایالات متحده را به طور “جامع، دقیق و قابل اعتماد” چاپ کند.
وزارت امور خارجه همچنین پذیرفت که نسخه تکمیل شده‌ روابط ایران و آمریکا در دهه ۱۹۵۰ میلادی را چاپ کند که سرانجام روز پنجشنبه (۱۵ ژوئن) چاپ شد.
پیش از این در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سیا، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در آن کودتا اعتراف کرده بود.
کودتای ٢٨ مرداد – که با همکاری سازمان سیا و سازمان اطلاعات سری بریتانیا معروف به ام‌آی ۶ و عناصری در ارتش انجام شد – یکی از بحث‌برانگیزترین وقایع تاریخ معاصر ایران است و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد.
طرفداران رژیم سابق ایران، محمد مصدق را به نقض قانون اساسی متهم و از برکناری او توسط شاه دفاع می کردند و کودتای ٢٨ مرداد را “قیام ملی” می‌نامیدند. برخی نیز حزب توده را متهم می‌کنند که با تندروی در اعتراضات پس از ۲۵ مرداد، که نخستین تلاش برای کودتا شکست خورد، زمینه را برای سرنگونی دولت آماده کرد و پس از آن نیز از توان سازمان افسران خود در عملیات ضدکودتا بهره نگرفت.

منبع: ایران آنلاین

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۸ خرداد، ۱۳۹۶ ۹:۴۹ ق.ظ

دسته بندی: اسناد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *