گزارش ساواک از بازتاب‌های ناپدید شدن امام موسی صدر

وزارت امور خارجه

طبق درخواست شوراى عالى شیعه ۱ به علت اختفاى موسى صدر امروز در بیروت تظاهراتى به راه افتاد که مورد تأیید کلیه احزاب سیاسى و سازمان مقاومت فلسطین واقع گردید. تظاهرکنندگان در چند خیابان اصلى بیروت غربى با سوزاندن لاستیک راه‏بندان هایى به وجود آورده و تیراندازی هاى پراکنده ‏اى انجام دادند ولى تا این ساعت حادثه سویى رخ نداده است. فرماندهى نیروهاى بازدارنده عرب یک دسته از سربازان مسلح خود را با جیپ ‏هاى نیرو بر و رادیو و فرستنده در اطراف سفارت شاهنشاهى مستقر نموده تا از بروز هرگونه حادثه احتمالى جلوگیرى به عمل آورند.

مسأله ناپدید شدن موسى صدر هنوز انعکاس هاى متفاوتى دارد السفیر مزدور لیبى مى ‏نویسد گروه فرصت‏ طلب از جمله جبهه مسیحیان لبنان از این حادثه سوءاستفاده می نمایند و می ‏افزاید هدف از این حادثه ایجاد پوششى براى نتایج کنفرانس کمپ دیوید و تضعیف اخبار مربوط به قیام ملى در ایران می باشد به طورى که حتى دو مرجع اصلى یعنى خمینى و شریعتمدارى را نیز متوجه اهمیت ناپدید شدن موسى صدر نموده است. روزنامه النهار و دیگر جراید دست راستى موضوع ناپدید شدن موسى صدر کلیه رویدادهاى لبنان و حتى منطقه را تحت ‏الشعاع قرار داد و علیرغم کوشش هاى رسمى و غیررسمى که جهت پیدا کردن محل اقامتش توسط دولت لبنان – شخص یاسر عرفات – کامل اسعد رییس پارلمان شوراى عالى شیعیان به عمل آمده هنوز اطلاع دقیقى از سرنوشت وى به دست نیامده است. دیروز رییس جمهورى لبنان با سرهنگ قذافى و نخست ‏وزیر سرگرد جلود تماس تلفنى گرفته، وى کیفیت ناپدید شدن موسى صدر را استفسار نمود. پس از این کوشش ها دولت لبنان دو هیئت سیاسى و نظامى تشکیل داده تا جهت بررسى دقیق موضوع راهى رم و طرابلس شوند و ضمناً فردا کابینه لبنان جلسه ‏اى فوق ‏العاده براى تحقیق در این باره تشکیل می دهد، سازمان امل نیز دولت لیبى را تهدید کرده در صورت روشن نکردن چگونگى ناپدید شدن سید موسى صدر اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد. مسئله ناپدید شدن موسى صدر مورد تفسیرهاى گوناگون از جانب جبهه ‏هاى راست و چپ لبنان شده از یک سو روزنامه العمل ارگان حزب کتائب می نویسد موسى صدر قبلاً از لیبى پول هنگفتى دریافت داشته بود تا مسلحان سازمان امل را به پشت خطوط نیروهاى سازمان ملل اعزام نموده مانع استقرار وضع در جنوب لبنان گردد لکن به علت مخالفت حافظ اسد با این اقدام از اجراى خواسته قذافى خوددارى کرده و این امر موجب نارضایى قذافى گردید که در ماه ژوئن به طور ناگهانى از صدر دعوت نمود تا از لیبى دیدار نماید. العمل اضافه می کند موسى صدر اکنون به دستور قذافى بازداشت شده و تحت بازجویى قرار گرفته است. از طرف دیگر روزنامه السفیر وابسته به لیبى این گونه شایعات را رد کرده و مى‏ نویسد حل معما تنها به دست شرکت هوایى آلیتالیا است و می افزاید در حالى که مقامات لیبى خروج موسى صدر را از این کشور تأکید نموده ‏اند چرا با کشورهایى مانند عراق – ایتالیا – فرانسه و آلمان غربى و ایران تماس برقرار نمى‏ گردد.

جراید امروز بیروت همچنین مى ‏نویسند آیت‏ اللَّه شریعتمدارى از ناپدید شدن موسى صدر اظهار تأسف عمیق نموده و تأکید کرده کلیه امکانات خود را براى یافتن وى به کار مى ‏برد.

بخش عربى رادیو لندن نیز اعلام کرده که احتمالاً موسى صدر در بغداد به سر مرد.

۱۳۵۷/۶/۲۲- قدر

گزارش ساواک از بازتاب ناپدید شدن امام موسی صدر 1
گزارش ساواک از بازتاب ناپدید شدن امام موسی صدر 1
گزارش ساواک از بازتاب ناپدید شدن امام موسی صدر 2
گزارش ساواک از بازتاب ناپدید شدن امام موسی صدر 2
گزارش ساواک از بازتاب ناپدید شدن امام موسی صدر 3
گزارش ساواک از بازتاب ناپدید شدن امام موسی صدر 3
تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۲ شهریور، ۱۳۹۵ ۳:۴۸ ق.ظ

دسته بندی: اسناد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *