وساطت امام موسی صدر بین خانواده مقتول مسیحی و قاتل مسلمانش

دکتر صادق طباطبایى خاطره‏ اى شیرین از همراهى با امام موسى صدر در دوران جنگ داخلی لبنان نقل مى‏کند که مربوط به قتل یک جوان مسیحی توسط یک فرد مسلمان می باشد:
یادم هست که یک روز، جوانى فلسطینى در شهر طرابلس، یک دختر مسیحى را به قتل رسانده و فرار کرده بود. مسیحیهاى مسلّحِ حزب «فالانْژ»، تقریبا پنجاه ـ شصت زن، کودک و پیرمرد فلسطینى را گروگان گرفته بودند و مى‏گفتند اگر آن فرد را فورى به ما تحویل ندهید، اینها را خواهیم کُشت.
یکى از فرماندهان گروه «الفتح» به مجلس اعلاى شیعه آمد و موضوع را به امام موسى صدر اطلاع داد. ایشان کمى فکر کردند و سپس یکى از نزدیکانشان را نیز به طرابلس فرستادند و از گروگان‏گیرها خواهش کردند تا نماینده ‏اى را نزد ایشان بفرستند و از فرمانده اردوگاه فلسطینى منطقه خواستند آن جوان را پیدا کند و تحت نظر بگیرد.
امام موسى صدر در مراسم خاکسپارى آن دختر، یک سخنرانى عاطفى بسیار زیبایى را ایراد کردند و با ذکر داستانهایى از سیره حضرت مسیح، غائله را خواباندند. پدر مقتول به ایشان گفت: «سیّدى! مادرِ این دختر و من، خون این دختر جوان را به تو بخشیدیم».
امام موسى صدر از نمایندگان مسیحى خواستند گروگانها رمراسمد کنند و گفتند: «فعلاً این جوان، به مجلس اعلاىِ شیعیان، پناهنده شده است. شما بروید و مراسم تدفین دختر مقتول را آماده کنید. من هم براى تشییع و تدفین خواهم آمد و بعد، تکلیف مجازات قاتل را معلوم خواهم کرد».
بعدها در بیروت، آن جوان را نزد آقاى صدر آوردند. بسیار سرافکنده بود. خود را روى پاى ایشان انداخت و گفت: «سرورم! خَلاصم کن». سپس او را قدرى موعظه کردند و گفتند: «صاحبان خون، تو را حلال کردند. برو و استغفار کن».
لازم به ذکر است که تصویر بالا مربوط به مراسم عروسی همان دختر مسیحی است.

منبع: سایت تبیان به نقل از نشریه نامه مفید، ش 16، ص 81

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۵ بهمن، ۱۳۹۴ ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *