اعتراف آلمان به اشتباه اروپا در جنگ تحمیلی

خاطره روز 17 اردیبهشت سال 1370

ساعت هشت صبح به دفترم رسیدم. سفیرمان در بحرین آمد و اوضاع آنجا را گفت. وزیر امور خارجه آلمان آمد و از طرف صدراعظم، مرا به آلمان دعوت کرد. از مواضع جمهوری اسلامی قدردانی نمود و از اشتباه اروپا در حمایت از صدام در گذشته گفت و از ضررهاى ناشى از صدام و درباره عراق و منطقه صحبت شد.
بر لزوم ادامه تحریم اقتصادى و تلاش براى محاکمه صدام و انتخابات آزاد در عراق توافق کردیم. براى اتمام نیروگاه بوشهر و توسعه همکارى موافقت کرد. [آقای هلموت کهل]، صدراعظم آلمان را به ایران دعوت نمودم.
هیأت امنای دانشگاه تربیت مدرس جلسه داشت. سه مرکز تحقیقات را تصویب و نیازها را تأمین کردیم. عصر دکتر [حسن] حبیبى براى امور جارى آمد. سفیر چین براى خداحافظى آمد. مدیر مجموعه صنفى اقتصادى بزرگ ایتالیا آمد و گفت نخست وزیر ایتالیا براى افتتاح فولاد مبارکه به ایران مى‌آید و از توسعه همکارى با ایران گفت.
شب مجمع تشخیص مصلحت جلسه داشت. مشکل بازسازى رفع شد. همچنین مصوبه مجلس درباره مسأله اجراى بقیه موارد اصلاحات ارضى رژیم گذشته که با نظر شوراى نگهبان متوقف شده است، در دستور بود که ناتمام ماند. شام خوردیم و نزدیک ساعت دوازده شب  به خانه رسیدم.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1370، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 17 اردیبهشت

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت، ۱۳۹۷ ۷:۵۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *