ماجرای مقتل خوانی در رادیو!

سید محمد علی ابطحی مدیر وقت رادیو نوشت:
یکی از ناراحتی های بزرگان دین در تاریخ شیعه، دروغ هایی است که بنام مصیبت های کربلا نقل می شود.
این لایو اینستاگرام را دیده اید؟ در لحظه گزارش تصویری زنده می دهد. بعضی مداحان چنان از حادثه کربلا و صحبت های درِ گوشی افراد مختلف در حوادث کربلا حرف می زنند که اگر همه در عاشورا دوربین به دست باشند و لایوشان فعال، باز هم نمی توانند این جزییات را ضبط کنند.
یکبار رهبر انقلاب در روز عاشورا خطبه نماز جمعه خواندند. متن مقتل را آوردند و همان را از رو خواندند. ملت هم اشک بر اساس واقعیت ها ریختند.
در عربهای شیعه رسم دیرین بر این است که یک واعظ خوش صدا از صبح عاشورا روی منبر می نشیند و متن مقتل امام حسین را می خواند و ملت هم عزاداری می کردند.
در عراق شیخ عبدالزهرای کعبی در مقتل خوانی به زبان عربی معروف بود. خدا رحمتش کند ده سال پیش درگذشت.
از بچگی در خانه ما، پدرم روزهای عاشورا نوارش را می گذاشت. فکر می کنم دوتا کاست دو رو بود. از آن کاست های سبز رنگ یک ساعت ونیمه.
در دوران اوج جنگ ایران و عراق که اصلی ترین جبهه رویارویی رسانه ای، رادیو عربی ایران و رادیو عراق بود و بیست و چهار ساعته شدید ترین حملات را علیه یکدیگر داشتند، تنها در صبح عاشورا رادیو عربی ایران و رادیو عراق مقتل خوانی شیخ عبدالزهرا را پخش می کردند.
این سابقه در ذهن من بود.
اواسط دهه ۶۰ که مدیر رادیو بودم، به ذهنم رسید که این برنامه را به فارسی تهیه کنیم. به جای روضه خوانی های احیانان غیر مستند، مقتل خوانی فارسی داشته باشیم.
آقای عبدالهادی بروجردی نویسندگی و ترجمه را به عهده گرفت. محمود کریمی، همان که در روزهای جنگ با صدای ویژه اش اخبار جنگ می گفت، خواندن متن را و فرهنگ جولایی تهیه کننده آن شد.
بعدها که ذایقه مدیران صدا وسیما به مداحی های رایج گرایش پیدا کرد، کمتر آن نوار پخش می شود.
راه تعالی و ماندگاری حوادث عاشورا پرهیز از دروغ خوانی و تاکید بر واقعیتهای آن است.

منبع: کانال تلگرام محمدعلی ابطحی، @mohamadaliabtahi

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱ آبان، ۱۳۹۶ ۱۱:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *