خاطرات هاشمی در سال آخر ریاست جمهوری؛ «القای اختلاف بین رهبری و هاشمی»

روز گذشته طی مراسمی در کتابخانه ملی، از شانزدهین مجلد دستنوشته‌ها و نوزدهین مجلد خاطرات آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» که مربوط به خاطرات روزانه سال 1375 رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام است، با حضور خانواده و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی رونمایی شد.
به گزارش خاطره نگاری به نقل از روزنامه ایران این کتاب به رویدادهای آخرین سال ریاست جمهوری آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی می‌پردازد، سالی که باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد، آبستن تحولات گسترده‌ای بود. برخی از این تحولات که محسن‌ هاشمی، فرزند ارشد آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی روز گذشته به آن اشاره کرد، شدت گرفتن فعالیت نیروهای تندرو موسوم به «انصار حزب الله» و تلاش عده ای از درون حاکمیت برای القای اختلاف میان رئیس جمهوری وقت و رهبر معظم انقلاب است.
کار به جایی رسید که حتی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز وجود این اختلاف القایی را باور کردند که در نهایت، مطابق خاطرات این سال‌ هاشمی، در یکی از ملاقات‌های دوجانبه رهبری و‌ هاشمی، با قم و آیت‌الله مشکینی تماس گرفته شده و وجود این اختلاف، از سوی هر دوی این شخصیت‌ها رد می‌شود.
در همین سال، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز دوران خطیری را سپری کرد. مناسبات ایران و اتحادیه اروپا که به واسطه آلمان رو به رشد می‌نمود، با وقوع واقعه میکونوس رو به سردی رفت. در این میان آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی با مشاهده تنش میان ایران و اروپا و تلاش مضاعف آمریکا برای انزوای جمهوری اسلامی ایران، رو به عربستان نهاد و در دیدار معروف با ملک عبدالله، ولیعهد وقت عربستان سعودی در حاشیه کنفرانس کشورهای اسلامی در پاکستان، زمینه بهبود روابط دو کشور را فراهم آورد.
برخی دیگر از رویدادهای مهم این سال، در سخنان محسن‌ هاشمی مطرح شد. محسن‌ هاشمی در ادامه اشاره کرد که در همین سال، یعنی سال 75 و بعد از برگزاری انتخابات مجلس پنجم بود که به دلیل انتخاب حسین مرعشی، رئیس دفتر وقت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به نمایندگی مردم کرمان در مجلس، او به عنوان رئیس دفتر آیت‌الله‌ هاشمی منصوب شد. او با بیان اینکه در این دوره می‌دیدم که آیت‌الله‌ هاشمی برای به سرانجام رسیدن طرح‌ها، بی وقفه و شهر به شهر تلاش می‌کردند و بازدید می‌کردند، اضافه کرد: آیت‌الله‌ هاشمی در این سفرها یا طرح‌ها را افتتاح می‌کردند یا اینکه کلنگ آن را بر زمین می‌زدند و در پاسخ به منتقدان کلنگ‌زنی‌ها، معتقد بودند که طرح‌ها مهم است و اگر من آغاز نکنم، شاید دولت‌های بعدی آنها را شروع نکنند.
محسن‌ هاشمی، یکی از دلایل موفقیت دولت سازندگی را هماهنگی و تفاهم با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب برشمرد و آن را ناشی از رفاقت دیرین میان این دو شخصیت دانست و اضافه کرد: یادم هست که آقای‌ هاشمی علاقه و اعتماد زیاد خود به آیت‌الله خامنه‌ای را بروز می‌دادند که در همین اوان آن جمله معروف از سوی رهبری مطرح شد که هیچ کس برای من‌ هاشمی نمی‌شود. وی با بیان اینکه این همکاری دیرینه باعث شد که همه چیز بخوبی پیش برود و کارهای سازندگی به سرانجام برسد، ادامه داد: اما در اواخر سال 75 کسانی که خود را مفسر بیانات رهبری می‌دانستند، به میدان آمدند، این افراد یا در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بودند، یا در شورای نگهبان و نمازجمعه‌ها که حرف‌هایی را علیه دولت سازندگی مطرح کردند.
محسن‌ هاشمی، رواج یافتن تجمعات بدون مجوز علیه دولت و متهم کردن دولت سازندگی به کم کاری در مناطق محروم از تریبون‌های رسمی را از شاخص‌های دیگر سال 75 برشمرد و افزود: این فرآیندها باعث شد برخی فکر کنند که میان‌ هاشمی و رهبری اختلاف نظری وجود دارد که رسانه‌های بیگانه نیز سعی کردند این اختلاف را القا و آن را برجسته کنند.
فرزند آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، ریشه اصلی اختلاف نظرهای داخلی را در این دانست که‌ هاشمی، عدالت را در توزیع ثروت می‌دانست، نه توزیع فقر و درعین حال معتقد بود که تولید ثروت زمینه ساز توزیع ثروت خواهد بود. او درباره علت انتخاب «سردار سازندگی» برای عنوان این کتاب هم گفت: آقای‌ هاشمی تا زمانی که زنده بودند، دوست نداشتند که از این عنوان استفاده شود، اما حالا که در قید حیات نیستند و این کتاب هم به آخرین سال فعالیت دولت سازندگی باز می‌گردد، می‌توانیم از این عنوان استفاده کنیم.
محسن‌ هاشمی، همچنین اضافه کرد که تقریبا عین عبارت‌های مکتوب در دفترچه‌های خاطرات در این کتاب آمده است، حذفیات که مربوط به موارد امنیتی است، نزدیک به صفر است و اگر پای آبروی افراد در میان بوده، از آنان نظرخواهی شده است.
او گفت که کتاب‌های خاطرات، زمستان سال قبل از انتشار به رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شوند که تاکنون، از جمله درباره این کتاب هم ایشان نظری درباره حذف مطالب نداشتند که این نشان دهنده دقت آقای‌ هاشمی در ثبت خاطرات است و اینکه جایی که به مسائل سری مربوط می‌شود، خودشان در کتاب نیاوردند. محسن‌ هاشمی گفت که هنوز 20 دفتر دیگر از خاطرات روزانه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی موجود است که همگی به لوح فشرده منتقل شده تا در صورت بروز اتفاقی، همچنان این خاطرات محفوظ بماند.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۳۹۸ ۷:۰۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطره نگاشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *