خانه‌ها یک ماه پس از بمباران روستا به مردم تحویل شد.

حمید قزوینی در کانال تلگرامی اش نوشت: روز ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ به منظور تهیه واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت در روستاها و مناطق محروم شهرها و بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی تشکیل شد.
این روزها که با وجود حضور دستگاه‌های مختلف و گذشت چندماه از زلزله استان کرمانشاه، خانه‌های مردم هنوز ساخته نشده یاد خاطره‌ای از سال‌های نخست انقلاب و سرعت عمل در خدمت به مردم افتادم که اشاره به آن خالی از فایده نیست.
یادم هست «مهندس رحمت‌الله خسروی» که در دهه ۶۰ مدتی مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را برعهده داشت، در سخنانی می‌گفت: «یک روز در دفتر کارم بودم که آقای «میرحسین موسوی» نخست وزیر تماس گرفت و خبر از بمباران یکی از روستاهای استان کردستان به وسیله هواپیماهای عراقی داد که بیشتر خانه‌های مردم تخریب شده بود. آقای نخست وزیر تاکید کرد که با همه توان برای بازسازی منازل مردم در کمترین زمان اقدام کنید.
بلافاصله مدیران ستادی را خواستم و موضوع را با آنان در میان گذاشتم و هماهنگی‌های اولیه را به عمل آوردیم. فردای آن روز همراه تعدادی از همکاران و چند معمار و بنّا راهی این روستا شدیم و قرار شد سایر نیروها و تجهیزات مورد نیاز هم از استان کردستان و استان‌های همجوار به منطقه اعزام شوند. این درحالی بود که به دلیل جنگ تحمیلی، تهیه امکانات با دشواری هم مواجه بود.
به هر حال وقتی که وارد روستا شدیم و به مردم که همگی از هموطنان اهل سنت هم بودند، خبر دادیم که می‌خواهیم خانه‌های آنان را در اسرع وقت بسازیم، موجی از شادی و امید و افزایش دلبستگی به نظام برای آنان که علاوه بر ویرانی روستا جمعی از عزیزان خود را هم از دست داده بودند؛ ایجاد شد.
ما و همکارانمان با وجود تهدید گروه‌های مسلح ضد انقلاب و برخی مزاحمت‌های آنان و احتمال حمله هواپیماهای عراقی، چند هفته شبانه‌روز کار کردیم و با کمترین امکانات کنار مردم ماندیم تا کار به نحو مطلوب پیش برود. البته خود مردم هم مشارکت کردند. در نتیجه پس از یک ماه خانه‌های مردم ساخته شد و به آنان تحویل گردید.
این کار در نوع خود یک حرکت جهادی و استثنایی بود که از روحیه انقلابی و مسئولیت پذیری دولت و نهادهای انقلاب و نیروهای فعال در آن سال‌ها ناشی می‌شد.»
مقام معظم رهبری روز دوشنبه بیستم فروردین ۹۷ در دیدار اعضای دولت با یادآوری روحیه خدمت در دهه ۶۰ گفتند: «آیا آن احساسات و رفتارهای تحسین‌برانگیز مدیران در دهه ۶۰ را به یاد دارید؟ آیا آن بی‌اعتنایی به مال دنیا و اهتمام به خدمت را به‌یاد دارید؟ اشکال کار این است که گاهی آن ارزش‌ها فراموش می‌شود.»

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۱ فروردین، ۱۳۹۷ ۷:۵۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *