ناگفته هایی از موسسات مالی غیرمجاز؛ سود 84 درصد، تطمیع، استخدام فرزندان مسئولین و …

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از صحبتهای خود در برنامه «نگاه یک» شبکه یک به ناگفته هایی از موسسات مالی غیرمجاز پرداخت:
سیف به عنوان نمونه به پرداخت سود 84 درصدی از سوی یکی از مؤسسات غیرمجاز اشاره کرد و افزود: فرد بی‌سوادی در رأس این مؤسسه نشسته بود و سپرده‌گذاران نیز توجه نداشتند که این سود از کجا قرار است تأمین شود؟
سیف به یک مورد دیگر از تأسیس مؤسسات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: اخیراً در شهریار مؤسسه غیرمجازی ایجاد شده و ظرف مدت کوتاهی 270 میلیارد تومان از مردم سپرده جمع کرده بود؛ مردم چگونه جرأت می‌کنند که پول خود را در اختیار این مؤسسات قرار می‌دهند؟
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تعیین تکلیف مؤسسه ثامن الحجج گفت: وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسه تعیین تکلیف شده و باید بر اساس جدول زمانبندی مراجعه و مطالباتشان را دریافت کنند. همچنین پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است.
وی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد نیز مشکل خاصی ندارد و مدیریت این بانک به خوبی عمل کرده است، گفت: قرار است این بانک با مؤسسات ثامن و کوثر تجمیع شود.
وی با اشاره به مشکل ایجاد مؤسسات غیرمجاز گفت: اشخاصی که سابقه تحصیلی و تجربی نداشتند به دلیل عدم وجود نظارت کافی دست به ایجاد این مؤسسات زده‌اند به طوری که برای مثال مؤسسه ثامن الحجج با 500 شعبه در کشور فعالیت می‌کرد و 12 هزار و 800 میلیارد تومان جمع کرده بود که بخشی از آن بازیافت شده است.
سیف ادامه داد: صاحب این مؤسسه 119 فقره چک برگشتی داشته و مجوز فعالیت آن فقط در سبزوار اعتبار داشت که آن را به کل کشور گسترش داده و تخلفاتی چون تطمیع افراد، استخدام فرزندان مسئولان و غیره را نیز انجام داده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: مسئول مؤسسه فرشتگان نیز اکنون در زندان به سر می‌برد و پرونده در حال رسیدگی است که در این زمینه باید گزارش‌های لازم به مردم داده شود تا دیگر این‌گونه مسائل پیش نیاید.
وی ادامه داد: در مورد مؤسسه فرشتگان با توجه به اینکه تردید داریم که دارایی دارد یا خیر، در حال حاضر 90 درصد اصل پول را پرداخت می‌کنیم و اگر دارایی شناسایی شود در مرحله بعد پرداخت اصل پول را تکمیل خواهیم کرد.
سیف در پاسخ به این انتقاد که بانک مرکزی سپرده‌گذاران ثامن الحجج را در میان سایر مؤسسات فراموش کرده است، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران ثامن الحجج در حال انجام است و پرداخت سپرده‌های تا سقف 100میلیون تومان و سپس 200میلیون تومان و 300 میلیون تومان انجام می‌شود اما سایر موارد باید در دادگاه تصمیم‌گیری شود.
وی با اشاره به اعتراضات خیابانی سپرده‌گذاران مؤسسات غیرمجاز گفت: به اعتقاد بنده این اعتراضات توسط دو گروه انجام می‌شود که گروه اول ایادی مدیران متخلف هستند و گروه دیگر سپرده‌گذاران درشت این مؤسسات هستند که نمی‌خواهند بگذارند سپرده‌گذاران خرد تکلیفشان مشخص شود اما ما تلاش می‌کنیم که انجام این کار تسریع شود.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۳۹۶ ۴:۱۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *