خدمات هاشمی رفسنجانی به شهر تهران؛ از احداث مترو تا شبکه فاضلاب!

آیین رسمی اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر و نامگذاری بزرگراه نیایش به آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی، دیروز برگزار شد. آیت‌الله‌هاشمی یک شهروند مسئولیت ‏شناس و نمونه برای تهران بود و این کلانشهر زیبا، همواره قدردان آن عالم مجاهد و سیاستمدار نامی خواهد بود. آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی بیش از 50 سال از عمر شریف خود را در تهران سپری کرد. در دهه چهل شمسی، دژخیمان ساواک، به خاطر فعالیت‌های ضد رژیم آن انقلابی نستوه در شهر مقدس قم، عرصه را برای او و خانواده اش تنگ کردند.
آیت‌الله‌هاشمی، همسر و سه فرزند خردسال خود را برداشت و به تهران هجرت کرد. او به همراه آیت ‏الله خامنه ‏ای، خانه ‏ای دو طبقه در خیابان ایران اجاره کرد و به زندگی نیمه مخفی و انقلابی ادامه داد. سال بعد در خیابان دربند محله شمیران خانه‏ ای گرفت و سال دیگر، خانه‌ای در محله قلهک ساخت و در نهایت خانه ‏ای در خیابان دزاشیب شمیران بنا کرد و ساکن همیشگی شهر تهران شد. این شهروند نمونه تهران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی به نمایندگی مردم شریف پایتخت انتخاب شد.
آیت‌الله‌هاشمی، در بحبوحه مواضع افراطی در زمینه کم توجهی به تهران نشینان و پرداختن صرف به مناطق روستایی، در کنار حمایت از رسیدگی به مناطق محروم و آبادی روستاها، به دفاع از آبادانی و توسعه شهر تهران پرداخت و در این زمینه با جدیت تمام موانع و مخالفت‌ها را تا حد ممکن رفع کرد. او مجمع نمایندگان شهر تهران را پایه‌گذاری کرد و خود رئیس آن شد. این مجمع نقش مهمی در احیای توسعه شهری در پایتخت داشت و رسیدگی و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های مهم و حیاتی برای تهران را وارد مرحله تازه‌ای کرد. طرح بزرگ و حیاتی فاضلاب تهران، با پیگیری و ممارست مداوم او، پایتخت را از نابودی نجات داد.
آیت‌الله‌هاشمی، در خلال سال‌های جنگ، موضوع احداث مترو برای تهران را با جدیت پیگیری کرد و این پروژه را که در اوایل انقلاب تعطیل شده بود، با وجود مخالفت‌های قوی، دوباره احیا کرد. او که ریاست مجلس شورای اسلامی را عهده دار بود، شخصاً در جلسه کابینه دولت شرکت کرد و به بحث با نخست ‏وزیر و وزیران پرداخت و در نهایت با مصوبه ضرورت احداث مترو تهران از این جلسه بیرون آمد.
آیت‌الله‌هاشمی خطبه‌ای در نماز جمعه خواند که به خطبه مترو معروف شد. او در این خطبه مفصل بر لزوم احداث سامانه ریلی شهری در همه کلانشهرهای کشور تاکید کرد و سنگ بنا و شالوده احداث مترو در شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز و کرج را به درستی بنا نهاد. دولت سازندگی، کمر همت را برای آبادانی و سرزندگی شهر تهران بسته بود و آیت‌الله‌هاشمی در کسوت رئیس ‏جمهوری، دستور داد استاندار موفق اصفهان به تهران بیاید و شهرداری را متحول کند. کابینه‌هاشمی، یگانه کابینه‌ای بود که شهردار تهران در کنار وزیران، عضوی از هیات دولت بود. هشت سال طلایی برای شهر تهران در دوران سازندگی، چهره این کلانشهر را به شدت دچار تغییر کرد و تحسین همگان را برانگیخت و بستری برای موفقیت‏های بعدی فراهم ساخت.
آیت‌الله‌هاشمی تا پایان عمر شریف خود‏، همواره به ارتقای امور شهری اهتمام می‌ورزید و از هیچ گونه کمکی دریغ نمی‌کرد. 20 سال حضور موثر و موفقیت‌آمیز فرزند آیت‌الله در شرکت مترو و حمایت بی بدیل او هیچگاه از یاد و خاطر مردم مومن و قدردان تهران پاک نمی‌شود.

نویسنده: قادر باستانی

منبع: روزناه اطلاعات، شماره 26796، شنبه 1396/5/28

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۸ مرداد، ۱۳۹۶ ۵:۰۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *