آشنایی شهید مطهری با علامه طباطبایی و شرکت در درس ایشان

محمد تقی مطهری؛ برادر استاد شهید مرتضی مطهری می گوید: در سال 25 یا 26 سید مظلومی به مسجد می آمد و در نماز جماعت شرکت می کرد و اغلب در صف های عقب نماز می نشست و گاهی که زیلو نبود، عبایش را پهن می کرد و به نماز جماعت مرحوم آیت الله خوانساری اقتدا می کرد. می گفتند نام ایشان آقای طباطبایی است.
در آن موقع استاد، فلسفه را تا حدود «اسفار» پیش امام خمینی خوانده بود و امام درس فلسفه را قطع کرده بودند. ایشان هم خیلی تشنه ادامه درس فلسفه بود و دنبال استاد شایسته ای می گشت. آن موقع آقای طباطبایی به زهد و تقوا معروف بود اما هیچ کس مقام علمی ایشان را درک نمی کرد.
روزی مرحوم میرزا جواد آقای خندق آبادی پیش استاد آمد و گفت: این آقای قاضی مرد ملایی است. ایشان درس «شفا» را شروع کرده است و شما هم که دنبال چنین کسی می گشتید، می توانید در درس ایشا ن شرکت کنید. استاد با بی اعتنایی لبخندی زد و گفت: تدریس کتاب «شفا» از عهده هرکسی بر نمی آید. این آقا هم گمان نمی کنم بتواند «شفا» را درس بدهد. آقای خندق آبادی با اصرار، ایشان را به درس علامه طباطبایی برد. استاد در همان جلسه اول مجذوب ایشان شد. استاد می گفت: علامه صاحب کشف و شهود است و خیلی مسائل را از طریق کشف به دست می آورد.

منبع: گنج خاطره، انتشارات صدرا، سال ۱۳۹۱، ص 26

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ ۹:۵۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *