ادعایی درباره درخواست شاه برای اعدام هاشمی رفسنجانی

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 27 تیر 1377

در گزارش‌هاى خارجى، تصویب اساسنامه دادگاه بین‌المللى محاکمه جنایتکاران جنگى، با رأى بالا و على‌رغم مخالفت آمریکا و نیز ورود هیأت تروییکا، براى تجدید مذاکرات و مراودات با ایران، مورد توجه است. بعضى‌ها، از حمایت صریح غربى‌ها از آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، اظهار نگرانى مى‌کنند که سوءظن‌هایى برانگیخته، اما این نگرانی هنوز میدان مناسب مطرح شدن وسیع پیدا نکرده است؛ باتوجه به اینکه نیروهاى رادیکال گذشته راضى هستند و به نظر، با سیاست‌هاى غربى، هماهنگ عمل مى‌کنند.
[آقای محمد سعد]، سفیر تونس براى خداحافظى آمد. از من به خاطر توجه خاص به کشورهاى عربى، اظهار امتنان ‌کرد. کمى هم فارسى بلد است. آقاى [حسین عبدی] ابیانه، سفیر سابقمان در سنگال آمد؛ مأمور به سفارت در ساحل‌ عاج شده که بعد از مدتى قطع روابط، به خاطر برقرارکردن روابط با اسراییل، دوباره روابط‌مان تجدید شده است. گزارشى از وضع آنجا داد که نصف جمعیت 14 میلیونی‌اش، مسلمان‌اند و نزدیک به 100 هزار نفر شیعه و عمدتا از لبنان هستند و ایران، مدارسی در آنجا تأسیس کرده است.
مصاحبه‌اى در مورد شهید رجایى انجام دادم؛ براى کتابى که درباره ایشان تهیه شده و قرار است، به زودى منتشر شود. عصر مدیران سازمان بهزیستى آمدند. گزارشى از برنامه‌هاى جدیدشان و کم شدن اعتباراتشان دادند؛ نقاط قابل توجهى ندیدم.
آقاى مهندس [رضا] میرمحمدصادقى آمد. با اینکه برادرانش، داراى چندین کارخانه‌اند، براى شغل استمداد کرد. مطالب جدیدى، راجع به پرونده سیاسی و محاکمه من در زمان طاغوت داد که تاکنون نشنیده بودم. عموزاده، آشیخ محمد [هاشمیان]، بخشی را تعریف کرده بود. مطالب آشیخ محمد را تأیید کرد که با سفارش آیت‌الله [سیدحسین] خادمى، به منظور گرفتن توصیه براى تیمسار مدرسی- دایى ایشان- که رییس دادرسى ارتش [شاهنشاهی] بود، به سمنان رفته بود و اضافه کرد که پس از مراجعه به دایى‌اش، او گفته است که تیمسار [نعمت‌الله] نصیرى، رییس ساواک، از قول شاه، به دادگاه گفته بوده که هاشمى باید اعدام شود که قرار بوده در تجدید نظر، حکم شش سال حبس، تبدیل به اعدام شود، ولى دایى ایشان، توضیحاتى که از طریق دربار به شاه داده، نظر شاه را برگردانده و به خود او اختیار داده که تصمیم بگیرد؛ او هم شش سال را به سه سال برگردانده است. گفت، بى‌جهت او را بعد از انقلاب اعدام کردند و اضافه کرد که ساواک به شاه، کتاب «سرگذشت فلسطین» من را خیلى خطرناک معرفى کرده بوده و تیمسار به شاه گفته که این کتاب را دیده، ترجمه کتاب [آقای اکرم زعیتر]، سفیر اردن است و خطرى براى ایران ندارد.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۸ تیر، ۱۴۰۰ ۹:۲۲ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *