ازدواج نلسون ماندلا در 80 سالگی/ رفع و رجوعهای رئیسی از عملکرد سازمان بازرسی نزد هاشمی رفسنجانی/ قول رهبری برای عفو کرباسچی

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 28 تیر 1377

در گزارش‌هاى خارجى، طوفان و زلزله دریایى [=سونامی] شمال گینه جدید، مورد توجه است که با امواج هفت مترى، ساحل گینه را منهدم کرده و بیش از هزار کشته و خرابى‌هاى فراوان همراه داشته است. در آفریقاى جنوبى، ازدواج و مراسم عروسى آقای نلسون ماندلاى 81 ساله با [خانم گراسا ماشل]، بیوه حدود 60 ساله [سامورا] ماشل، رهبر موزامبیک است که جشن مفصلى هم گرفته‌اند و با هم رقصیده‌اند. در سفر من به آفریقاى جنوبى، ماندلا از من خواست که واسطه بشوم تا بیوه مارشال، ازدواج را بپذیرد، ولى من سفر به موزامبیک نداشتم و با توجه به سن ماندلا، مسأله را جدى نگرفتم.

آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، تلفن کرد و پیشنهاد نمود که مسأله انرژى را از دستور مجمع تشخیص مصلحت برداریم که دولت فرصت کند، آن را بررسى کند. چون دستور دیگری نداشتیم، گفتم جلسه شنبه آینده لغو شود و نیز اطلاع داد که آیت‌الله خامنه‌اى، با پیشنهاد ایشان مبنى بردخالت در دادگاه آقای کرباسچى، موافقت نکرده‌اند و نیز با وزارت کشور براى آقاى [عبدالواحد] موسوى لارى هم موافقت و مخالفت هم نکرده‌اند؛ گفت، خودش را براى رد شدن در مجلس، آماده کرده است.

گروه تحقیقاتى پژوهشگاه [فرهنگ و] اندیشه آمدند. نمونه کارهایشان را آوردند و گزارش دادند و از من کمک خواستند. تذکراتى در جهت اصلاح کارشان دادم. گفتند، هزینه را دفتر رهبرى مى‌پردازد.

آقاى [محمود] جمالى، نماینده کاشان آمد. از رکود کارهاى عمرانى و تولیدى در کاشان و کل کشور و مخصوصاً راکد شدن طرح آب‌رسانى به کاشان اظهار نگرانى‌کرد و از ضررهاى دادگاه شهردار تهران و دامن زدن به مسأله ثروت‌هاى بادآورده گفت و از من خواست که براى جلوگیرى از وخامت اوضاع، وارد عمل شوم. گفت، بسیارى از نمایندگان و مدیران، راه را منحصر به دخالت من مى‌دانند. حدس مى‌زند که آقاى موسوى لارى، در مجلس [برای پُست وزارت کشور]، رأى [اعتماد] خواهد آورد.

آقاى [ابراهیم] رییسى، رییس سازمان بازرسى کل کشور آمد. شنیده است که من از فشارهاى بى‌مورد بازرسى بر مدیران سابق ناراضى‌ام. تلاش‌ کرد که‌ کار بازرسى را توجیه کند. من نمونه گزارش بازرسى در مورد افتتاح کارخانه فولاد آلیاژی یزد و اصل مسأله که تعطیل‌کردن خط فولاد پس از شروع کار و عدم‌النفع‌هاى فراوان، به‌خاطر عدم استفاده از ارزش افزوده‌ نورد و پرداختن به مسایل سطحى را گفتم که قرار شد پیگیرى کند.

مطرح کرد که با دیدن رکود کارها در دولت جدید و مقایسه با فعالیت‌هاى فراوان مدیران در دولت من، بى‌انصافى است که روى نواقص جزیى، کارهاى آنها مته به خشخاش گذاشته شود و گفت، مسأله حکم دادگاه شهردار تهران در جلسه رؤساى قوه قضاییه مطرح شده و همگى از آقاى یزدى خواسته‌اند که دخالت‌ کنند و مانع حکم بى‌مورد شود که افکار عمومى ناراحت خواهد شد و گفت، قوه قضاییه در این دادگاه ضرر کرده است.

اخوى محمود و محسن آمدند. گفتند، سفیر عراق را خواسته‌اند و راجع به مسأله [فوت] على‌آقا [صفریان]، دایى‌زاده، پیگیرى کرده‌اند؛ گفته تا دو سه روز دیگر ویزا مى‌رسد، ولى در آخر گفته، شما هم مسأله پسر نزار حمدون، [نماینده دایم عراق در سازمان ملـل] را که اخیراً در مرز ایران دستگیر شده، حل کنید. معلوم شده، وضع على‌آقا، حساب شده پیش‌آمده؛ براى گرفتن امتیاز. گفتم که به آنها بگویند، صلاح‌شان نیست که این دو مسأله را به هم مرتبط کنند و در هر دو مسأله، عراق محکوم است.

عصر آقاى [حسین] محلوجى، [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد. گزارش مذاکراتش با آقاى [ابراهیم] رییسى، [رییس سازمان بازرسی کل کشور] را داد که از مسایل فولاد آلیاژى، دفاع کرده است. آقاى [محمد] یزدى، [رییس قوه قضاییه]، آقاى [محمدرضا] عباسى‌فرد را مأمور کرده که به مسأله رسیدگى کند.

آقاى [حسین] شیخ الاسلام براى خداحافظى آمد. سفیر در سوریه شده است. راضى نیست و امنیت هم ندارد؛ چون جزو گروه دانشجویان پیرو خط امام است که تحت پیگرد آمریکاست. درباره رفتار با سوریه، حزب‌الله و گروه‌هاى فلسطینى و لبنانى، کسب نظر کرد.

شب میهمان رهبرى بودم؛ حال‌شان بهتر است. درباره آقاى کرباسچى صحبت کردیم. گفتند، اگر محکوم شود، او را عفو خواهند کرد و گفتند، با وزارت آقاى [عبدالواحد] موسوى لارى، نه موافقت کرده‌اند و نه مخالفت، ولى مناسب نمى‌دانند. نظر دادند، این دو نامه‌اى که به امام نوشته بودیم و یکى از آنها را من امضا کرده بودم و یکى را پنج نفر- آقایان خامنه‌اى، بهشتى، باهنر، موسوى اردبیلى و من- در خاطرات چاپ شود. امروز متن دو نامه را بررسى کردیم؛ خوب است. در تاریخ‌هاى اسفند سال‌هاى 58 و 59 نوشته‌ایم و به خط من است.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۹ تیر، ۱۴۰۰ ۷:۳۲ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *