برای مادری که فرزندش در کربلای 4 جا ماند؛ طیبه هاشمی بهرمانی

محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، به مناسبت فقدان عمه خود از خاطرات مرحوم هاشمی از خواهر و پسر عمه شهیدش نوشت:

خبر کوتاه و ناراحت کننده بود، خانم طیبه هاشمی بهرمانی، خواهر آیت الله هاشمی رفسنجانی، به دیدار حق شتافت. خبر درگذشت خواهری است که آیت‌الله او را با اسم همشیره طیبه در خاطرات خود مکررا یاد کرده است و به صبر، مناعت طبع، شجاعت، ساده زیستی و شکیبایی او احترام کرده است.

زنی است که با اینکه یکی از بردرانش نفر دوم کشور و دیگری برای مدتها رییس صداوسیما و معاون رییس جمهور بود، زندگی ساده و سرشار از معنویت خود را در روستای دورافتاده نوق از توابع بهرمان کرمان، یعنی زادگاهش رها نکرد. زنی که مانند هزاران مادر فداکار این سرزمین، فرزندش را در دوران دفاع مقدس به ایران اسلامی تقدیم کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روزنوشت خود در موارد زیادی به دیدار با همشیره طیبه اشاره کرده اند و بمناسبت شهادت فرزند ایشان پیام مشروحی به خواهر و خانواده این شهید داده اند که در ادامه به آن اشاره می کنم:

16 اردیبهشت 1362

عصر حاجیه والده و طیبه همشیره آمدند. خوشحال شدیم و بچه‏ها همه جمع شدند. در قریه بهرمان نوق رفسنجان زندگی می‏کنند و مایل نیستند وضع زندگیشان را تغییر بدهند و علی‏رغم نگرانی‏هایی که در مورد امنیت آنها وجود دارد، پاسدار محافظ هم قبول نمی‏کنند.

12 تیر 1365

همشیره طیبه و محمد و معصومه آمدند. خبر داد که فرزندش مهدی در مهران جراحت برداشته و به نوق منتقل شده است. او آموزش [غواصی] برای عبور از اروند و شکست خط دیده است.

3 آذر 1365

در منزل بودم. بیشتر وقتم به مطالعه گذشت. اول وقت همشیره طیبه و بستگانش آمدند. دخترش را عروس و پسرش را داماد می‌کند. از امام تقاضا شده بود که عقد ببندند. همراه آنها خدمت امام رسیدیم و عقدها بسته شد. عفت و من به آنها هدیه دادیم.

شنبه 13 دی 1365

عفت از رفسنجان تلفن کرد. گفت هنوز معلوم نیست جنازه شهید مهدی شریفیان -همشیره زاده‌ام- به نوق رسیده باشد. منتظر رسیدن خبر بودند که به نوق بروند… نامه‌ای به همشیره طیبه در تسلیت شهادت فرزندش مهدی در کربلای چهار نوشتم.

24 تیر 1367

همشیره طیبه و محمد شریف و بستگان آمدند. مقداری گفت‌وگو و دیدار کردیم و از وضع والده در نوق پرسیدم و با همشیره طیبه به یاد فرزند شهیدش محسن شریفیان گریستم.

بخشی از پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت شهادت فرزند خواهرشان در 13 دی ماه 1365

“از فقدان مهدی عزیز خالی از تأثر نیستم و از لحاظ عاطفی دلم برای اندوهی که طبعا خواهید داشت اندوهگین است، اما عمیقا از سعادتی که نصیب خود او، شما و پدرش و سایر بستگان شده راضیم و از این که می‌بینم خواهر بزرگوارم لیاقت افتخار عظیم “مادر شهید بودن” داشته، خرسندم.
از اینکه بستگان نزدیک من به جای اینکه به فکر ناروای استفاده از موقعیت فامیلی خود در جهت منافع مادی باشند، مثل بسیاری از مردم مستضعف مسلمان کشور راه جهاد و فداکاری و خدمت به‌اسلام و انقلاب را ترجیح داده‌اند، عمیقآ خوشحال و خدای را براین نعمت سپاسگزار شدم. همین حال و برداشت را هم در روزهایی که مهدی فرزند خودم در یکی از خطرناک‌ترین خطوط جبهه در عملیات کربلای 2 شرکت داشت و هر لحظه احتمال شهادتش می‌رفت، داشتم. هنوز جزئیات و کیفیت شهادت مهدی عزیزت را نمی‌دانم و نخواستم از فرمانده لشگرش آقای قاسم سلیمانی که پریروز در اهواز این خبر را به‌من داد، پیش از این که درباره سایر شهدا بپرسم سئوالی در باره مهدی بکنم.

از قدرت تحمل شما اطمینان دارم. گذشته‌ها را به یاد دارم و وضع زندگی فقیرانه امروز شما را هم می‌دانم. می‌دانم که پس از پنجاه سال کار طاقت فرسا و اداره خانه‌ای خالی همراه با فقر و محرومیت و بزرگ کردن هشت فرزند، هنوز هم نتوانسته‌ای خانه‌ای درست داشته باشی و در یک خانه مخروبه و نیمه ساخته به سر می‌بری. برای من، مهم این است که در تمام این مدت، ندیدم از مشکلات زندگی اظهار نارضایتی و شکوه کنی. در این سال‌ها که برادرانت مسئولیت‌های مهمی در کشور اسلامی دارند، نخواستی از موقعیت آنها در جهت رفاه، بهره‌گیری کنی و همیشه در خاطرم خواهد ماند که مهمترین خواست شما در سال گذشته این بود که بتوانی در مورد جبهه رفتن مهدی صابر و شاکر باشید و اکنون خدای را شاکر باش. آنچه برای ما می‌ماند رضایت خداست و مادیات ماندنی نیست.”

بجاست که در آستانه روز مادر، یاد و خاطره همه مادران رنج کشیده این سرزمین را گرامی بداریم، خانم پوران شریعت رضوی، همسر مرحوم دکتر شریعتی که او نیز افتخار خواهر شهید بودن را داشت و خانم طیبه هاشمی بهرمانی، خواهر آیت الله هاشمی رفسنجانی، امیدواریم این زنان راست قامت سخت کوش و سرافراز الگوی بانوان ایرانی برای رقم زدن آینده بهتر برای فرزندانمان باشند.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۹ بهمن، ۱۳۹۷ ۹:۴۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

One thought on “برای مادری که فرزندش در کربلای 4 جا ماند؛ طیبه هاشمی بهرمانی

  • مهر ۲۱, ۱۴۰۰ در t ۵:۱۰ ق.ظ
    Permalink

    عملیات کربلای ۴ روز ۴ دی ماه ۶۵ بوده که عموی خودم هم در این عملیات شهید شد و پیکرش سال ۷۶ برگشت حالا چه طور مرحوم هاشمی بعد از ۹ روز پیام تسلیت فرستاده

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *