توطئه ساواک بعد از آزادی امام خمینی از زندان در سال 43 چگونه افشا شد؟

پایگاه مرکز استاد انقلاب اسلامی نوشت: حبیب‌الله عسگراولادی در کتاب خاطرات خود که توسط این مرکز منتشر شده است درباره توطئه ساواک بعد از آزادی امام خمینی در 15 فروردین 1343 و واکنش امام به آن توطئه می‌گوید: در 15 فروردین ساعت 10 شب امام در قم آزاد شدند. روز بعد روزنامه اطلاعات مطلبی را به این مضمون چاپ کرد که بحمدالله مراجع با دستگاه تفاهم کردند و آیت‌الله خمینی در قم آزاد شد.

عصر آن روز خدمت امام رسیدیم، امام فرمودند: «امشب چه کسی سخنرانی می‌کند؟» گفته شد: آقای مروارید. ایشان به شهید عراقی گفتند: «به آقای مروارید اطلاع بدهید که بالای منبر سؤال کند چه کسی با شما تفاهم کرده است؟ آن شخص را معرفی کنید.» البته خود آقای مروارید هم خدمت امام رسیدند و امام این مطلب را به ایشان گفتند. آن شب آقای مروارید این مسئله را مطرح کرد، روز بعد از روزنامه اطلاعات تعدادی رفتند خدمت امام و گفتند: ما اصلاً چیزی در این‌باره به قلم خودمان ننوشتیم، این مطلب را به ما دادند و گفتند باید چاپ کنید. امام فرمودند: «این‌ها توجیه است، نمی‌توانید توجیه کنید.»

بعد از این‌که جشن‌ها تمام شد خود حضرت امام در مدرسه فیضیه سخنرانی کردند و فرمودند: «من سؤالم این است که چه کسی با شما تفاهم کرده است، بیایید بگویید؟ البته از کارکنان آن روزنامه آمدند و گفتند که ما هیچ چیزی به قلم خودمان نیست، قلم و بیان ساواک است و ما مجبوریم بنویسیم. اما من می‌خواهم بگویم چه کسی با شما تفاهم کند؟ خمینی با شما تفاهم کند؟! امکان ندارد؛ اگر هم خمینی با شما تفاهم کند ملت بیرونش می‌کند.»

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۱۶ فروردین، ۱۳۹۷ ۱:۱۷ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *