جلسه سران قوا برای تعیین تکلیف پرونده کرباسچی و همزمان ایفای نقش صداوسیما در ماجرا

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ 22 فروردین 1377

اول وقت آقایان [محسن] رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] و [غلامرضا] جوادى آمدند. راجع به دستور جلسه امروز [مجمع] تذکراتى داشتند. آقاى رضایى، از اختلافات و درگیرى‌ها بر سر مسایل شهردارى تهران، اظهار نگرانى داشت. روزنامه‌هاى امروز در مورد مسایل اختلافى، خیلى داغ و تند هستند.
در جلسه مجمع تشخیص، ابتدا در مورد اختلاف مجلس و شوراى نگهبان درباره نحوه تهیه بودجه سالانه مجمع بحث شد. مجلس تصویب کرده که مجمع، بودجه خودش را تصویب مى‌کند و عینا در بودجه سالیانه کشور درج مى‌شود؛ مثل مجلس و شوراى نگهبان و شوراى نگهبان آن را مخالف با قانون اساسى مى‌داند؛ به نفع نظر شوراى نگهبان نظر دادیم.
سپس نامه رهبرى به من خوانده شد که مصوبات مجمع [تشخیص مصلحت نظام] را در مورد تعریف سیاست‌هاى کلى و موارد و مصادیق سیاست‌هاى ‌کلى تأیید کرده‌اند. سپس بر سر کیفیت بحث و اعلان عمومى و همکارى با مجلس و دولت بحث شد. مصاحبه‌اى با رادیو تلویزیون کردم.
آقاى خاتمى، [رییس‌ جمهور]، بعد از جلسه به دفترم آمد. راجع به مذاکرات جلسه امشب سه قوه، مذاکره و هماهنگى کردیم. از مشکلات اقتصادى اظهار نگرانى‌ کرد.
عصر آقاى [عبدالله] نورى، وزیرکشور آمد. گزارش سفر به عربستان سعودی را داد و از تأثیر عمیق سفر من در حسن روابط گفت و اصرار آقاى نایف [بن عبدالعزیز آل‌ سعود، وزیر کشور]، براى همکارى ما در مسأله الخُبَر. سپس راجع به شهردار تهران صحبت‌ کرد و گفت، به تلاش و مبارزه براى نجات ایشان ادامه مى‌دهد و از من خواست که به نفع او اعلام نظر کنم.
آقایان [حسام‌الدین] آشنا، [امیر] تهرانى و محمدى از وزارت اطلاعات آمدند. از کارهاى تُند وزارت کشور و به خصوص آقاى [سیدمصطفی] تاج‌زاده، [معاون سیاسی وزیر کشور]، در مورد درگیرى‌هاى موجود و با قصد تضعیف رهبرى و نهادهاى مربوط به رهبرى و قوه قضاییه گفتند. مذاکره تلفنى آقاى [عبدالله] نورى، [وزیر کشور] از مکه با فائزه، [نماینده تهران] در خانه آقاى کرباسچى و پیشنهاد آقاى نورى براى تحرک بیشتر کارگزاران و گروه‌های همراه و اینکه پیامى که به اسم وزیرکشور پخش شده، مستقیما توسط آقاى تاج‌زاده تهیه و بدون اطلاع وزیر کشور منتشر شده است.
سپس اعضاى دبیرخانه مجمع آمدند. آقاى [محسن] رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] گزارش کار داد و من برایشان صحبت کردم و تأکید بر بى‌طرفى و کار کارشناسى و عدم توسعه نیروى انسانی نمودم.
آقاى سردار [قاسم] سلیمانى آمد. اخیرا فرمانده نیروى قدس شده است. از کار و برنامه‌اش، به‌خصوص در افغانستان، لبنان و عراق گزارش داد و براى افتتاح کنگره سرداران شهید در کرمان در سوم خرداد دعوت کرد.
شب در دفتر آقاى ناطق [نوری]، جلسه سران سه قوه بود، براى مسأله شهردارى تهران براساس دستور رهبرى؛ آقاى [غلامحسین] محمدى گلپایگانى، [رییس دفتر رهبر معظم انقلاب] هم بود. آقای [محمد] یزدى، [رییس قوه قضاییه] صحبت کردند و از اهمیت اجراى قانون و تلاش براى احترام به قانون در قوه قضاییه و امکان اشتباه در مقدمات در اعمال ضابط‌هاى دادگسترى گفتند. آقاى خاتمى، [رییس ‌جمهور]، دو راه قانونى براى آزادشدن آقای [غلامحسین] کرباسچى ارایه دادند: 1- اِشکال قرار صادر شده 2- استفاده از دادگاه تجدید نظر، براى فَک قرار بازداشت به دنبال اعتراض آقاى کرباسچى به قرار. آقاى ناطق [نوری]، از پخش اخبار جلسه ما در حضور رهبرى گله ‌کرد و گفت، چون رهبرى هم اظهار تمایل به آزادى شهردار کردند، اگر راه قانونى باشد، موافق است.
من جمع‌بندى‌کردم‌که اگر تا فردا ظهر، آقاى یزدى راه‌هاى ارایه شده از سوى آقاى خاتمى را قبول دارند، فَکِ قرار کنند وگرنه فردا شب، با حضور کارشناسان، جلسه داشته باشیم. بعد از شام به خانه آمدیم. آقایان [عبدالله] نورى و [حسین] مرعشى، تلفنى شکایت ‌کردند از مصاحبه امروز عصر آقاى [غلامحسین] محسنى [اژه‌ای، سرپرست مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت] که تلویزیون هم مخصوصا قبل از جلسه ما پخش کرده است. آقاى خاتمى هم این کار را به عنوان اقدام کارشکنانه براى جلسه ما معرفى ‌کرد.
در گزارش‌هاى خارجى، امضای توافق‌نامه درباره صلح ایرلند و عدم رأى موافق پارلمان روسیه به آقاى [سرگئی] کرینکو، نخست‌وزیر پیشنهادى آقاى [بوریس] یلتسین، [رییس‌ جمهور روسیه]، مورد توجه است. در اخبار داخلى زلزله9/5 ریشترى بیرجند مهم است؛ گرچه تلفات جانى بیش از ده نفر و ده نفر هم زخمى نبوده است.
در جلسه امشب، آقاى یزدى، [رییس قوه قضاییه] و آقاى ناطق [نوری، رییس مجلس]، از آقاى [عبدالله] نورى گله داشتند که تلاش شدیدى دارد و با اینکه مسئول امنیت است، ستاد حمایت از شهردار در وزارت کشور تشکیل داده است؛ از آقاى خاتمى خواستند او را کنترل کند. عصر هم اطلاعاتى‌ها گفتند، آقاى نورى گرداننده است و گفتند، چرا باید [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار [تهران]، در [زندان] اوین باشد و آقای على تهرانى، در جاى مناسب.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۳ فروردین، ۱۴۰۱ ۶:۰۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *