دستور رهبری به وزارت اطلاعات و ناجا برای پیگیری تهاجم به عبدالله نوری و مهاجرانی

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 15 شهریور 1377

امروز عمده عناوین روزنامه‌ها را مسأله کتک خوردن آقایان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى تشکیل داده و بهره‌بردارى زیادى، براى تبلیغ خود و تخریب جناح مقابل مى‌کنند. دکتر [مصطفی] معین، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] آمد. از مشکلات مالى، سیاسى و ادارى دانشگاه‌ها گفت و از دکتر [عبدالله] جاسبى، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] و دکتر [علی] عباسپور، [رییس کمیسیون آموزش عالی مجلس]، گله داشت و پیشنهاد تعویض دکتر جاسبى را داد که نپذیرفتم، ولى‌ گفتم، توصیه به همکارى مى‌کنم؛ دکتر جاسبى هم گله زیادى از او دارد.

آقاى ناصر نورى آمد و پیش‌نویس طرح قانونى اصلاح قانون دادگاه‌هاى عام را آورد. به آقاى حسین مرعشى، [نماینده کرمان] دادم که در مجلس از آن استفاده کنند. توضیحاتى در مورد رساله دکتراى خودش داد که براى پایان تحصیل رشته تحصیلى ترددی خود در انگلستان نوشته و استفاده‌اى که از استاد موجود در انگلیس براى تحقیق برده است.

آقاى [غلامرضا] فروزش، [وزیر سابق جهادسازندگی] آمد. از عدم کارآیى دولت اظهار نگرانى‌ کرد و مواردى از ضعف عمل در جهادسازندگى، منجمله‌ کم‌ شدن تولید مرغ و تخم‌مرغ که قیمت‌ها را در مدت یک سال، دو برابر کرده و نیز از تضعیف موقعیت رهبرى اظهار ناراحتى‌ کرد و براى پذیرش پُست سفارت ایران در برزیل مشورت کرد که تأیید کردم.

عصر آقاى [غلامرضا] حدادى، سفیرمان در افغانستان آمد. گزارش وضع آنجا را داد و پیشنهادهایی براى جلوگیرى از شرارت طالبان و آمادگى روسیه و تاجیکستان و ازبکستان در این خصوص داشت و گفت، تقریباً اطمینان دارند که دیپلمات‌هاى ما در مزارشریف، شهید شده‌اند.

خانواده‌هاى دیپلمات‌هایمان در مزارشریف آمدند. در مورد سرنوشت آنها اظهار ناراحتى شدید نمودند. برادر آقاى [محمود] صارمی، خبرنگار [خبرگزاری ایرنا در افغانستان]، به نمایندگى از آنها متنى را خواند و سؤالات زیادى مطرح کرد و اشکالات کار وزارت امورخارجه، سفیر و شوراى عالى امنیت ملى را گفت. من هم صحبت‌ کردم و آنها را دلدارى دادم، ولى خیلى براى آنها متأثر شدم. اشاره‌اى به احتمال شهادت آنها نکردم و خبر سلامت و حیات آنها را ندادم.

آقاى حسین مرعشى، [نماینده کرمان] آمد. خبر از تأمین وام براى شرکت تعاونى پسته رفسنجان داد. قصد سفر به عربستان را دارد. خواست، شخصا درباره تهاجم به آقایان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى، موضع بگیرم. توضیحاتى درباره ملاقات جمعى از وزرا با آقاى خاتمى و رهبرى در این باره و ناراحت شدن‌شان از جواب رهبرى را داد و نیز در مورد لایحه متمم بودجه دولت و در مورد نامزدان مجلس خبرگان مشورت کرد.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌اى بودم. حال‌شان خوب است و طبیعى شده. درباره هزینه انتخابات خبرگان براى جامعه روحانیت مبارز صحبت شد؛ ایشان حاضر نیست کمک کند. درباره نحوه ابلاغ مصوبات سیاست کلى مجمع [تشخیص مصلحت نظام] بحث شد و ناتمام ماند. درباره تهاجم به آقایان نورى و مهاجرانی گفتند، به [وزارت] اطلاعات و ناجا [=نیروی انتظامی]، گفته‌اند که پیگیرى‌ کنند؛ جریان ملاقات وزرا با ایشان در این خصوص را تعریف کردند و اینکه در جواب آنها، ضمن محکوم‌ کردن کار مهاجمان، از اظهارات آقایان نورى و مهاجرانى هم اظهار عدم‌ رضایت‌ کرده‌اند و آن را تحریک‌آمیز مى‌دانند. درباره استقراض از بانک مرکزى، بى‌اطلاع بودند، اما موافق نیستند. قرار شد توضیح بخواهند. در مورد مجلس خبرگان، موافق ایستادگى شوراى نگهبان بر موضع قانونى هستند.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۶ شهریور، ۱۴۰۰ ۱۱:۰۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

۳ thoughts on “دستور رهبری به وزارت اطلاعات و ناجا برای پیگیری تهاجم به عبدالله نوری و مهاجرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *