رهبری: روزنامه سلام، رفع توقیف نخواهد شد، ولی خویینی ها، بازداشت نشود/ از قوه قضاییه هم انتقاد داشتند که با اینکه از نظر رهبری، در مورد روزنامه‌های فتنه‌انگیز مطلع‌اند، اقدامی نکرده‌‌اند!

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۰ مرداد ۱۳۷۸

آقای [علیرضا] افشار، رییس دانشگاه امام حسین (ع) آمد. گزارش کارهای مهم دانشگاه را داد و جواب منتقدان که می‌گویند، دانشگاه انضباط نظامی ندارد و او گفت، سپاه نمی‌تواند مثل ارتش باشد. طرح تدوین و تدریس تاریخ انقلاب در دانشگاه را مطرح کرد و از من برای روشن کردن نقاط کور و مبهم تاریخ کمک خواست؛ گفتم سئوالات را بفرستند.

آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. اقدامات جدیدی را که برای فعال‌تر کردن [حزب] کارگزاران انجام داده، توضیح داد و از من خواست که در انتخابات مجلس نامزد شوم. گفت، اکثر نمایندگان مجلس هم فکر می‌کنند، ضرورت دارد شما وارد میدان شوید؛ نپذیرفتم.

آقای رضا هاشمیان آمد و گفت، یکی از تُجّار لبنانی، در حدود ۸۰۰ هزار دلار، پسته از تعاونی پسته رفسنجان گرفته و پول آن را نداده و حزب‌الله لبنان او را تحت فشار گذاشته که بدهی‌اش را بپردازد، ولی نتیجه‌ای نداشته است. از من خواست، به آقای سیدحسن نصرالله تذکر بدهم که کمک بیشتری بکند. گفتم، مناسب نیست، من وارد چنین موردی بشوم.

آقای [سیدمطهر] کاظمی، نماینده خلخال آمد. از مسیر اتوبان اردبیل گله داشت؛ گویا به گونه‌ای انتخاب کرده‌اند که از خلخال نمی‌گذرد. برای نامزد شدن در انتخابات [مجلس ششم] مشورت کرد؛ با توجه به اینکه در خطوط سیاسی نیست، گفتم، بهتر است نامزد شود. مجلس آینده، نیاز به افراد باسابقه و مطمئن دارد.

شب با رهبری جلسه داشتیم. در مورد پیام آمریکا صحبت شد؛ نظر ایشان این است‌که جواب محکم داده شود، نه از طریق عمان، بلکه از طریق سوییس و نه شخص‌ آقای خاتمی. درباره اختلافات جناحی کشور، قرار شد اقدامی برای کم‌ کردن برخورد‌ها بشود؛ منجمله ایشان با دو طرف، جداگانه صحبت کنند.
در مورد کوی دانشگاه، از سوی کمیته تحقیق، هنوز گزارشی نگرفته‌اند و نگران‌اند که وزارت اطلاعات، بعضی از اطلاعات مربوط به تقصیر جناح چپ را در اختیار نگذارد؛ از انفعالی عمل‌ کردن وزیر اطلاعات، راضی نیستند.
از قوه قضاییه هم انتقاد داشتند که با اینکه از نظر رهبری، در مورد روزنامه‌های فتنه‌انگیز مطلع‌اند، اقدامی نکرده‌‌اند. در مورد روزنامه سلام گفتند، رفع توقیف نخواهد شد، ولی تذکر داده‌اندکه مناسب نیست آقای [سیدمحمد موسوی] خویینی‌ها، [صاحب ‌امتیاز روزنامه سلام] بازداشت شود. گفتند، آقای خاتمی، [رییس‌ جمهور]، تقاضا کرده که روزنامه سلام توقیف نشود و آزاد شود، ولی ایشان نپذیرفته‌اند، ولی عدم بازداشت را پذیرفته‌اند. در مورد آقای [غلامحسین] کرباسچی، عفو ایشان را هنوز زود می‌دانند. نگرانی مهمی از آینده انقلاب ندارند و معتقدند، معمولا جناح‌های سیاسی، به تدریج موقعیت خود را از دست می‌دهند و نیز معتقدند، آقای خاتمی ظرفیت اداره بحران را ندارد. قبول دارند که جناح راست هم ظرفیت و اعتبار لازم برای اداره کشور و جلب آرای اکثریت را ندارد. گفتند، این روزها سیاست آمریکا، تهدید ایران و جنگ روانی با ما است.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۰ مرداد، ۱۴۰۱ ۶:۳۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *