روند نامگذاری خیابانها به روایت سید حسین نصر!

سهند ایرانمهر منتشر کرد؛
داستان جالبی برای تان میگویم که نتیجه اش را هنوز در ایران می بینید. روزی در زمان ریاست من در دانشکده ادبیات، ملکه مرا احضار کرد و گفت: “دکتر نصر می خواهم نام خیابان فرح را که به نام من است به نام یکی از چهره‌های سرشناس ایران تغییر دهم، لطفا نام کسی را پیشنهاد کن”. من گفتم: “به نام همه شاعران بزرگ، فردوسی و سعدی و خیام و جامی و دیگران، خیابان‌هایی نامگذاری شده است اما درباره فیلسوفان چنین نیست چرا نام آن را خیابان سهروردی نمی‌گذارید؟”.
او بی درنگ به شهردار تهران تلفن کرد و به یک هفته نکشید که همه علایم و تابلوها را برداشتند و آن خیابان به نام سهروردی معروف شد البته تا مدتها راننده تاکسی ها آن را “خیابان فرح “می‌نامیدند. به هر روی امروزه آنجا را خیابان سهرودی می نامند. بعدها و پیش از انقلاب و هنگامی که تهران رو به شمال گسترش می یافت باز هم از من خواستند که برای دو بلوار تازه و اصلی نام هایی برگزینم. نامگذاری خیابان میرداماد و خیابان ملاصدرا کار من بود زیرا ملکه از من خواست که برای این دو خیابان تازه و مهم از نام فیلسوفان استفاده کنم.
شما حتا در سطح عمومی هم نمی توانستید تصور کنید در سال ۱۹۶۰ بلوار اصلی -نه خیابانی باریک و فرعی، آن هم در شمال تهران- به نام میرداماد نامگذاری شده باشد. در آن روزگار چه کسی میرداماد را می‌شناخت؟ البته (خیابان ملاصدرا) همزمان با وقوع انقلاب به خاطر وجود سازمان گوشت تهران (در خیابان ملاصدرا ) به این نام مشهور شد. (به آن خیابان سازمان گوشت می گفتند!)

منبع: در جستجوی امر قدسی؛ گفتگوی رامین جهان بیگلو و سید حسین نصر، ترجمه سید مصطفی شهرآیینی، تهران، نشر نی، ص 162 و 163

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۰ مهر، ۱۳۹۶ ۱۲:۲۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *