شهید مطهری: مراجع مقلد مقلدین خودشان هستند و اگر مقلدین تغییر کنند اینها هم به تبع آنها تغییر می کنند.

در سال 1350 که ساکن تهران بودم گاهی اوقات عصرها می رفتم دانشکده الهیات که در چهار راه سرچشمه بود و در اطاق مرحوم مطهری می نشستم. گاهی اوقات ایشان در همان اطاق برای بعضی دانشجویان که در حال گذراندن دوره دکتری بودند درس می گفت. و گاهی اوقات دانشجویان را برای نوشتن رساله راهنمائی می کرد. در اوقات فراغت هم در باره اوضاع جاری و مسائل مربوط به خودمان با هم صحبت می کردیم.
یک روز گفت من وقتی کتاب داستان راستان نوشتم بعضی به من انتقاد کرده و گفتند داستان نویسی شایسته شما نیست. ولی من با نوشتن این داستان ها یک هدف دنبال می کردم. و در ادامه توضیح داد و گفت من به این نتیجه رسیده ام که ما نمی توانیم کاری کنیم که مراجع تقلید اصلاح و تغییری در وضع خود ایجاد نمایند که به مسائل اجتماعی و اوضاع زمانه بیشتر توجه نمایند. و دیدیم که اینها معمولا در صدد جذب و رضایت مقلدین و عوام اند. به عبارت دیگر اینها مقلد مقلدین خودشان هستند و اگر مقلدین تغییر کنند و انتظار بیشتری از آنها داشته باشند اینها هم به تبع آنها تغییر می کنند. بنا بر این باید کاری کنیم که مقلدین تغییر کنند تا زمینه و شرائطی برای تغییر وضع مراجع تقلید فراهم شود. و در راستای همین هدف بود که به نوشتن کتاب داستان راستان پرداختم.
این کتاب نکات قابل توجه و احیانا فراموش شده ای از بزرگان صدر اسلام را یاد آوری کرده و تاثیر قابل توجهی در دیدگاه و طرز تفکر جامعه نسبت به تاریخ صدر اسلام به جا گذاشت. و بارها چاپ و توزیع شد.

راوی: حجت الاسلام منهاج دشتی

منبع: وبسایت شخصی منهاج دشتی

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۲ مرداد، ۱۳۹۶ ۳:۴۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *