شکایت علی لاریجانی از عدم تصمیم شورای عالی امنیت ملی درباره افغانستان/ اطلاع علی اصغر حجازی از کشته شدن دیپلماتهای ایرانی در افغانستان

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۸ مردا ۱۳۷۷

آقاى [حسین] صادقى، سفیرمان در امارات [متحده عربی] آمد و گزارشی از عدم پیشرفت در مسأله اختلافات با امارات بر سر جزایر داد و خواست که مثل عربستان و لیبى، روابط خانوادگى براى تلطیف، برقرار شود. گفتم، به هر حال سیاست ما باید این باشد که مذاکرات ادامه یابد و منتظر نتیجه نباشند. از من خواست‌ که براى معضلات کشور و ایجاد امنیت اقتصادى کمک کنم و اطلاع داد که در یک سال اخیر 700 شرکت ایرانی در امارات ثبت شده است.

برگزارکنندگان سمینار شوراى جوانان صداوسیما آمدند. آقاى [حسین] هراتى، [مشاور رییس سازمان صدا و سیما در امور جوانان]، گزارش کار و محورهاى اهداف، شامل آموزش، اشتغال، ازدواج و پر کردن اوقات فراغت را داد. من هم سخنرانى کردم و درباره تلاش‌هایى که در این خصوص در برنامه‌هاى اول و دوم شده توضیح دادم و خواستم که همان اقدامات دنبال شود. بعد از مراسم، آقاى [علی] لاریجانى، [رییس سازمان صدا و سیما] آمد و از اینکه در شوراى عالى امنیت ملی، در مورد افغانستان به تصمیمى نرسیده‌اند، شکایت داشت. با شرط‌هایى که به رهبرى براى اقدام نظامى گذاشته‌اند، عملاً دخالت نظامى مقدور نیست. آقاى [سیدعلی‌اصغر] حجازى، از مشهد اطلاع داد که یک نفر از یازده دیپلمات ایرانى در مزارشریف که موفق به فرار شده، گفته است که بقیه افراد، توسط طالبان شهید شده‌اند. ساعتى بعد آقاى [علاءالدین] بروجردى، تلفنى اطلاع داد که وزارت اطلاعات، این خبر را قبول ندارد و مى‌گوید زنده هستند. گفت، به خواست وزارت امورخارجه و رییس‌جمهور، از سمت نماینده ویژه در امور افغانستان استعفا داده و ناراحت است که این اقدام، به معناى مقصر بودن او در مسأله افغانستان تفسیر مى‌شود. من هم این سیاسى‌کارى را نمى‌پسندم.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و در مورد پذیرش مسئولیت اداره جلسات ستاد مبارزه با موادمخدر مشورت‌ کرد؛ نظر مساعد دادم. انتقاداتی بر نحوه کار روزنامه زن دارد. عصر آقاى کرباسچى، [شهردار تهران] آمد. از ابراز احساسات و حمایت‌هاى مردم بعد از محاکمه توضیحاتى داد و راجع به دادگاه تجدیدنظر صحبت شد. گفت، شکایت آقاى [سیدعلی‌اکبر] محتشمى را به آقاى خاتمى، به خاطر بدگویى به [حزب] کارگزاران مى‌کند. من هم از بى‌تحرکى‌ کارگزاران، در دفاع از سازندگى در مقابل ابهامات و تحریف‌های مخالفان، انتقاد کردم. خواست‌ که بروم طرح ساخت کانال بزرگ جمع‌آوری آب‌هاى سطحى تهران را ببینم که با کمک بانک جهانى ساخته مى‌شود. از نمونه‌هاى انتقاد مردم به رهبرى گفت.

آقاى [محمدعلی] شرعى آمد. ضمن اظهار نگرانى از وضع رهبرى و ولایت، از من خواست که کمک کنم و به خصوص در انتخابات مجلس خبرگان. نمونه‌هایى از تبلیغات غلط محافظه‌کاران در مورد رهبرى و… را گفتم.

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۹ مرداد، ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *