فایل صوتی شنود ساواک از مکالمه شاه و امینی در آستانه انقلاب 1

شرحی بر مکالمه تلفنی محمدرضا شاه  با علی امینی

فایل صوتی  که در اینجا می شنوید مربوط به شنود ساواک از خانه دکترعلی امینی نخست وزیر زمان شاه است. این مکالمه تاریخی در آستانه پیروزی  انقلاب اسلامی در پنجم دی ماه 1357 انجام شده است. شاه در ابتدای سخنان خود به سخنرانی کریم سنجابی در بیمارستان پهلوی (امام خمینی کنونی) اشاره دارد. بر اساس اسناد موجود در ساواک در اطلاعیه هایی که در قسمت های مختلف دانشکده پزشکی بیمارستان پهلوی در روز دوشنبه چهارم دیماه 1357 نصب شده بود از کلیه کارکنان دانشکده خواسته شده در ساعت 10 صبح به منظور پشتیبانی از استادان متحصن در دانشگاه تهران به خیابان رفته و اقدام به راهپیمایی کنند. در پایان این راهپیمایی دکتر کریم سنجابی برای حضار سخنرانی کرده است.

در مکالمه تاریخی شاه با علی امینی، علاوه بر موضوع سخنرانی سنجابی، آنها درباره اتفاق هایی که در پنج دی ماه1357 به وقوع پیوسته است، باهم مشورت می کنند. شاه 21 روز قبل از خروج از ایران به صراحت به امینی می گوید: «ما داریم آب می شویم»

در ادامه این مکالمه شاه  تلاش می کند دیدگاه علی امینی را درباره سخنرانی کریم سنجابی در بیمارستان پهلوی تهران بداند. سنجابی در این سخنرانی  بصورت علنی خواستار تشکیل جمهوری دموکراتیک در ایران بجای نظام شاهنشاهی شده بود. علی امینی ضمن اظهار بی اطلاعی از این ماجرا می گوید اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد اقدام غیر قانونی است و در نهایت در برابر پرسش مشورتی شاه در باره دستگیری سنجابی، نظر موافق خود را اعلام می کند.

در بخش دیگری از این سند درباره ترور استاد نجات اللهی گفتگو شده است. این استاد شهید در محل تحصن اساتید دانشگاه هنگام قدم زدن بر روی تراس ساختمان وزارت علوم در خیابان ویلا (استاد نجات اللهی کنونی) توسط نیروهای امنیتی به شهادت رسیده بود. شاه و امینی در باره مشکوک بودن این اقدام به بحث می پردازند و هر دو مدعی آن هستند که احتمال دارد کار مخالفان باشد!!

در بخش سوم درباره اعتصاب کارکنان نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و منطقه صحبت می شود که در این مورد امینی به تشریح اقدامهای احتیاطی خود با کمک معتمدین انقلابی در مهار اعتصاب کارکنان صنایع نفت ایران می پردازد.

در این بخش شاه ضمن اظهار نگرانی برای از دست دادن درآمدهای نفتی به صراحت عجز خود را در برابر اراده مردم برای سرنگونی حکومتش نشان می دهد انجا که میگوید: «بله، اصلاً رفتیم، بدون اینکه با آبرو هم رفته باشیم، مثل پیرزن ها»

منبع: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۶ آبان، ۱۳۹۴ ۱۱:۴۶ ق.ظ

One thought on “فایل صوتی شنود ساواک از مکالمه شاه و امینی در آستانه انقلاب 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *