ماجرای بازداشت همسر امام در مرز/ موضع متفاوت امام درباره تعدد زوجات

غلامعلی رجایی، پژوهشگر زندگی امام خمینی(ره) در اکران مستند «بانو قدس ایران» گفت:

* در عربی می‌گویند «وراء کل عظیم امراه». اگر همراهی‌های خانم ثقفی با امام خمینی نبود، حتما امام این توفیقات را به دست نمی‌آورد.

* نکته مهم در تحلیل شخصیت این زن و شوهر این است که هر دو از طبقه اشرافی کنده می‌شوند و با فقر زندگی می‌کنند. حضرت امام بارها گفته بودند من فقیر هستم مرا رعایت کنید.
این خیلی سخت است که فردی از نظر خانوادگی دارای مکنت مالی باشد اما نتواند به فرزند خود کمک کند. امام واقعا همانقدر به مصطفی پول می‌دادند که به دیگر طلاب.

* فردی که وقتی امام را دستگیر می‌کنند، برای آرامش بچه‌ها زیر پتو می‌رود و به بچه‌ها می‌گوید بخوابید، این ناشی از روح و قلب بزرگ اوست و تصنعی نیست.

* وقتی خانم قصد مکه می‌کنند، در مرز برای ساعتی ایشان را بازداشت می‌کنند و پاسپورت‌ خانم ثقفی و همراهشان را می‌گیرند. همراهشان خیلی می‌ترسد، خانم می‌گویند این است شجاعت شما؟ رنگتان پریده، اینها دو بار اشتباه نمی‌کنند، آقا را گرفته‌اند، ما را دستگیر نخواهد کرد.

* ایشان باهوش بود. کتاب‌هایی مثل جنگ و صلح تولستوی و بسیاری رمان‌های برتر، آثار جلال آل‌احمد و مرحوم شریعتی را خوانده بود و زنی اهل مطالعه و روشن بود.

* واقعیت است که اکثر مراجع دچار تعدد زوجات می‌شوند اما حضرت امام همواره حرمت خانم را داشتند و حتی تصور زنی دیگر غیر از خانم را در ذهن نداشتند و اگر می‌دیدند طلبه‌ای این مسأله را رعایت نمی‌کند، برخورد می‌کردند. از نظر امام، تعدد زوجات نیازمند شرایط خیلی خاص است.

* نقدی به این مستند دارم که در آن هرچند از حضور دختران امام و عروس ایشان به خوبی بهره گرفته شده ولی سراغ بسیاری افراد می‌شد رفت که جای خالی‌شان در این فیلم به وضوح دیده می‌شود.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۳۹۷ ۱۱:۲۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *