ماجرای نماز عید فطر اصفهان با دو امام جمعه!

مرحوم آیت‌الله طاهری اصفهانی همیشه نماز عید فطر را میخواند. یک روز جمعه که چند روز به عید فطر مانده بود طبق روال، روز عید را اعلام کردند و گفتند از فلان نقطه حرکت کرده و در فلان محل نماز عید میخوانیم؛ من هم در نماز جمعه بودم، از نماز جمعه که بیرون آمدم یادداشتی به من دادند که از طرف دفتر آیت‌الله مظاهری – که شخصیت بسیار عزیزی است و در اصفهان حضور دارند و من به ایشان خیلی علاقه‌مندم – اعلام شده که ایشان هم در نظر دارند نماز عید فطر امسال را بخوانند. برای اولین‌بار نام دو شخصیت برای نماز عید فطر اعلام شده بود. من این یادداشت را گرفتم و نمیدانستم چه کنم. شنبه دفتر آقای طاهری اصفهانی اعلام کرد ایشان نماز عید را نمیخوانند، دفتر آقای مظاهری هم همین خبر را اعلام کرد!
به شوخی می ‌گفتم که من سه روز بین منازل آقایان طاهری اصفهانی و مظاهری سعی صفا و مروه میکردم و متوجه نمیشدم کی افطار است و کی سحر. بعد از مقطعی همه #متحد شدند، آیت‌الله مظاهری و دیگران اصرار کردند آیت‌الله طاهری اصفهانی قبل از انقلاب نماز عید را میخوانده، پس این رویه ادامه داشته باشد. حتی برخی از علما که به جهت سیاسی با ایشان اختلاف نظر داشتند میگفتند آیت الله طاهری باید نماز عید را بخواند و ایشان هم پایش را در یک کفش کرده بود که نمیخوانم. در آن زمان آقای علی لاریجانی، رئیس صداوسیما بود. شبی که فردایش عید بود و همه‌جا ساعت نماز عید را اعلام میکرد، از دفتر رهبری به من گفته بودند باید آقای طاهری اصفهانی را برای خواندن نماز راضی کنید، من هم به منزل ایشان رفته بودم و آقای علی لاریجانی با سرود، برنامه‌های تلویزیون را کش میداد که من ایشان را راضی کنم و در تلویزیون اعلام شود. ساعت ١١، ١٢ بود که بالاخره آیت‌الله طاهری‌اصفهانی قبول کردند نماز عید فطر را بخوانند. با آقای لاریجانی تماس گرفتم که این خبر را اعلام کنند. برای خودم مهم بود که چه شد ایشان این کار را قبول کرد.
فردای آن روز، بعد از نماز عید از ایشان پرسیدم چه شد راضی شدید؟
گفت یک لحظه احساس کردم شما در حال سکته‌کردن هستید. بنده در آن جلسات خیلی با حرارت با ایشان صحبت میکردم که اگر شما نماز نخوانید چنین و چنان میشود. ایشان خیلی به من محبت داشتند و قبول کرده بودند. بعد از نماز به اتفاق آیت الله طاهری‌اصفهانی به منزل آیت‌الله مظاهری رفتیم. از این اتفاقات سیاسی در اصفهان داشتیم.

راوی: اسحاق جهانگیری، استاندار وقت اصفهان

منبع: در گفتگو با روزنامه شرق، شماره 2860، چهارشنبه 1396/2/20

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت، ۱۳۹۶ ۵:۱۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *