معاون وزیر اطلاعات: «… مدیران از آقاى درى راضى نیستند. فکر مى‌کنند او قاتلان را تشویق کرده و سپس از آنها حمایت نکرده»

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳ بهمن ۱۳۷۷

مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، جلسه داشت. بحث بر سر ملاک‌هاى اولویت بود که به تصویب نرسید و قرار شد، کمیسیون مصادیق اولویت‌ها را مشخص‌کنند و با توجه به اولویت‌ها باشد. بعد از جلسه، آقاى [غلامرضا] آقازاده، [رییس سازمان انرژی اتمی]، براى پیگیرى مصوبه صنایع ویژه آمد.

آقاى [محسن] نوربخش، [رییس کل بانک مرکزی] آمد. گزارش موافقت با آلمان و ژاپن و ایتالیا، در مورد مهلت دادن براى پرداخت بدهى‌ها و نیز با صندوق بین‌المللى پول، براى گرفتن یک میلیارد دلار وام را داد. آقاى [قربانعلی] درى [نجف‌آبادی، وزیر اطلاعات] آمد و درخواست کمک براى حل مشکل وزارت [اطلاعات] داشت. آقاى مرتضى نبوى، [رییس کمیسیون اقتصادی مجلس] آمد و خواست که براى ماندن، به آقاى درى کمک کنم و گفت، قرار است نمایندگان هم نامه‌اى به رهبرى بنویسند.

آقاى دکتر [علی اکبر] ولایتى، [مشاور رهبری در امور بین‌المللی] آمد و خواست که به [حزب] کارگزاران تأکید کنم که افراد مشترک بیشتری با جامعه روحانیت مبارز براى انتخابات داشته باشند. با آقاى [عباس] واعظ طبسى، [تولیت آستان قدس رضوی]، جلسه‌اى داشتیم. ایشان از نحوه اعلان قتل‌ها و برخورد با آقاى درى انتقاد داشت و اظهار نگرانى از وضعیت اقتصادى و سیاسى کشور را هم مطرح کرد و براى چاره‌جویى، مذاکره شد.

عصر آقاى [امیر] تهرانى، معاون [وزیر] اطلاعات آمد و گفت، وضع وزارت خوب نیست و دلسردى و بلاتکلیفى حاکم است و مدیران از آقاى درى راضى نیستند. فکر مى‌کنند او قاتلان را تشویق کرده و سپس از آنها حمایت نکرده و دلیلى براى این ادعا نداشت؛ جز همان مطالبى که قبلا شنیده بودیم که از آقاى [مصطفی] موسوى [=کاظمی] و صادق [=مهرداد عالیخانی] نقل شده است. گفت، قرار بوده آقاى درى برود، ولى اخیرا سیاست آقاى خاتمى، [رییس جمهور] عوض شده و مى‌خواهد چند ماهى بماند و به‌ دست او اصلاحات مورد نظرشان در حذف و جایگزینی مدیران انجام شود و آقاى درى هم شروع کرده است و کار اولش، تعویض رییس دفترش است که مورد قبول دوستان آقاى خاتمى نبوده و فعلا دنبال جایگزین براى آقاى [مصطفی] پورمحمدى، [معاون وزیر اطلاعات] مى‌گردند.

گفتم، با جدیت گزارش اطلاعات در مورد کمک خواستن فائزه از سفیر مغرب، براى زنان بى‌سرپرست را پیگیرى کنند، زیرا که خبر به کلى دروغ است. فائزه در این مورد اقدام و تماسى نداشته. نظرش این است که آقاى [احمد] شفیعى، معاون مردمى [وزارت اطلاعات]، به جاى آقاى درى بیاید.

آقای [علی] آقامحمدی، [معاون سیاسی صداوسیما] آمد و گزارش [مصاحبه آقای روح‌الله حسینیان درباره قتل‌های زنجیره‌ای در] برنامه چراغ را داد. انتقاد دارد از بیانیه آقاى [علی] لاریجانى، [رییس سازمان صداوسیما، در خصوص اقدام خودسرانه آقای حسینیان در مصاحبه با برنامه چراغ] که آن را ضعیف مى‌داند و با اظهار نگرانى از جریان امور ادارى و سیاسى کشور و سوءعملکرد دوستان آقاى خاتمى، از من خواست که براى نجات انقلاب فکرى بکنم و پیشنهاد تشکیل حزب بزرگ داشت.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۴ بهمن، ۱۴۰۰ ۷:۳۲ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *