قتل مرموز معصومه مصدق، نوه دکتر مصدق در ایران

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 8 اردیبهشت 1377

در گزارش‌ها، تمدید تحریم عراق در شوراى امنیت [سازمان ملل] و تهدید عراق در قطع همکارى با مأموران بازرسى مورد توجه است و اگر عراق به تهدید خود عمل‌کند، احتمالاً منطقه دچار بحران خواهد شد. بحران کوزوو هم اوج مى‌گیرد.
رسانه‌هاى خارجى به قتل مرموز معصومه مصدق، 49 ساله، نوه دکتر [محمد] مصدق در ایران، توجه زیادى کرده‌اند؛ براى گرفتن اموال ارثیه‌اش، از آمریکا به ایران آمده بود. پس از چند ماه درگیرى با مدعیان اموال، در منزلش خفه شده است.

از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک بازدید کردیم؛ خیلى ساده است. ابتدا در گودالى رسوب مى‌کند و سپس از نیزاری مى‌گذرد؛ ابتکارى و کم‌هزینه است. به مرکز باغات رفتیم. عبورى از اشجار جوان شلیل و هلو بازدیدکردیم. براى تکثیر از نقطه پیوند، شاخه را قطع مى‌کنند که همان اصل پایه مى‌ماند و رشد مى‌کند. از میوه همان اصل تکثیر مى‌کنند تا پایه‌هاى مورد نظر که فرانسوی است، به دست ‌آید. ابتدا درختان پیوند‌زده را از فرانسه آورده‌اند.
از باغ‌هاى قدیمى هم بازدیدکردیم؛ مشغول نوسازى هستند. سپس به منطقه 20 هزار هکتارى شرکت پارس رفتیم؛ از اراضى شرکت مُغان است. زمین را شرکت داده و هزینه عمران را بانک‌ملى به نسبت 49 درصد و 51 درصد مى‌دهد. مهندس [فریدون] صانعى، توضیحاتی درباره مزارع و آبیارى تحت‌فشار و ایستگاه پمپاژ آب داد. از کانال اصلى مُغان و کانال‌هاى فرعى بازدیدکردیم.
ناهار و نماز و استراحت، در دفتر شرکت پارس بودیم. عصر استاندار اردبیل – آقاى [علی‌اکبر] طاهایى – آمد و گزارش وضع استان را داد. از عملکرد [آقای محمود احمدی‌نژاد]، استاندار قبلى، انتقاد دارد.
در بازدید از سواحل ارس، سد انحرافى مسیل مُغان را دیدیم. با مسئول آب ایران و مسئول آب آذربایجان صحبت‌کردم. در حال حاضر آنها 40 مترمکعب و ما 47 مترمکعب، آب برداشت مى‌کنیم و ما تا هشت مترمکعب بیشتر حق برداشت داریم. گمرک را هم بسته‌اند. مسئول آذربایجان گفت، اینجا را ارامنه اشغال کردند، ولى بعد آنها را 15 کیلومتر عقب راندیم و خط در 15 کیلومترى سد است.
تا منطقه اسکانلو در ساحل ارس را رفتیم. در راه یکى از اتومبیل‌هاى همراه، گوسفندى را زیر گرفت؛ آن را ذبح کردند؛ خسارت صاحبش را دادیم. شب به محل اقامت برگشتیم. در راه، دکتر [عیسی] کلانترى و استاندار از مشکلات دولت گفتند. امروز باران خوبى در مُغان بارید. برخلاف بقیه نقاط کشور، در مُغان خشکسالى بوده که دیم‌کارى‌ها هم از دست رفته است.

منبع: انتخاب

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۴۰۰ ۱۱:۲۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *