نتیجه تحقیقات وزارت اطلاعات از ماجرای کتک زدن عبدالله نوری و مهاجرانی

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 24 شهریور 1377

انجمن اسلامى [فرهنگی – هنری راهیان] سبحان مشهد آمدند. گزارشى از کارشان دادند و با قرائت قرآن و تواشیح و مداحى، برنامه اجرا کردند و از خدمات من، در مبارزه و دفاع و مجلس و سازندگى، تجلیل نمودند. من هم برایشان صحبت کردم و از نقش تاریخى مردم خراسان، در سراسر تاریخ اسلام در دفاع از اسلام و ایران و خطر طالبان را گفتم.
آقای شیخ قدرت علیخانى آمد. از مشکلات ناشى از تعطیلى کارهاى سازندگى در روستاها گفت و از عدم استقبال مناسب در قزوین از آقاى [سیدمحمد] خاتمى و اعتراض مردم در اجتماع به آقاى [هادی] باریک‌بین، [امام‌جمعه قزوین] که خوشامد مى‌گفت و نیز از وضع پرونده خودش که با گزارش آقاى [محمدرضا] نقدى، [رییس حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی] و دستور رهبرى، به دادگاه نظامى رفته و امیدوار است، تبرئه شود.
گفت، بعضى از نامزدهاى [مجمع] روحانیون [مبارز]، مثل آقایان [سیدعلی‌اکبر] محتشمى، [مجید] انصارى و [سیدمحمد] هاشمى را براى امتحان خبرگان، به قم دعوت کرده‌اند، ولى اینها حاضر نیستند امتحان بدهند. آقاى [مهدی] کروبى و آقاى [محمدرضا] توسلى، با رهبرى ملاقات کرده و خواستار عدم امتحان شده‌اند، ولى نتیجه‌اى نگرفته‌اند. از رفتار من، براى حفظ اعتدال و عدم حمایت از یک جریان امروز و گذشته و در عمل، در زمان مسئولیت اجرایى، قدردانى کرد و خطبه جمعه را نمونه‌اى از این اعتدال معرفى نمود.
آقاى [علیرضا] معیرى، سفیرمان در فرانسه آمد. از پیشرفت روابط و همکارى‌ها، اظهار رضایت کرد و گفت، به خاطر نجات از کار مشاورت، سفارت را پذیرفته و از زیادى و ناهمگونى مشاوران آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] و بیکارى و بى‌اثرى آنها انتقاد کرد و گفت، آقاى خاتمى هم پشیمان شده، ولى نجات از آنها مشکل است و از دفتر آقاى‌ خاتمى به خاطر سیاسى کارى‌ها و ندانم کارى، انتقاد داشت.

ضمنا از گروه مشاوران ویژه آقاى خاتمى که در کارها دخالت مى‌کند، انتقاد داشت و گفت، آقایان [سیدمحمدعلی] ابطحى، على و [محمد]رضا خاتمى، [مصطفی] تاج‌زاده، [محسن] امین‌زاده، خسرو تهرانى و [غلامعلی] خوشرو، در دفتر فعال‌اند. خبر از دادن وام به آقاى هادى خامنه‌اى، براى [انتشار] روزنامه جهان اسلام داد.
عصر آقاى [امیر] تهرانى، معاون [پارلمانی] وزیر اطلاعات آمد. گزارش‌هاى ویژه را آورد و گفت، نتیجه بازجویى‌ها از متهمان حمله به آقایان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى، این است که وابسته به گروهى نیستند؛ از بسیجی‌ها هستند.
امروز رهبرى، اظهارات تُندى علیه مطبوعات کردند و تداوم تهاجم فرهنگى و تهدید به برخورد و اتمام حجت نمودند؛ احتمالا مخالفت با نظرات آقاى خاتمى تلقى شود.
بیشتر اخبار امروز، مربوط به حمایت نهادها و افراد، از پیام دیروز رهبرى در مورد افغانستان است و فضا را تند کرده است. گزارش‌ها، حاکى از پیشرفت طالبان در هزاره‌جات است. وزارت اطلاعات مى‌گوید، مقاومتى در مقابل‌شان نیست و کشتار وسیعى هم هست.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۵ شهریور، ۱۴۰۰ ۱۰:۲۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

One thought on “نتیجه تحقیقات وزارت اطلاعات از ماجرای کتک زدن عبدالله نوری و مهاجرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *