چرا رهبری در زمان دولت اصلاحات چفیه به گردن انداخت؟

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی ٢٠ شهریور ١٣٧٩

برای افتتاح سمینار «خورشید ولایت» که برای توجیه برنامه‌های سال امیرالمؤمنین، برای مسئولان برگزار شده، به مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما رفتیم. آقایان [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صدا و سیما] و [محمود] محمدی عراقی، [رییس سازمان تبلیغات اسلامی] خیرمقدم گفتند و گزارش برنامه‌ها را دادند و پذیرفتند، در نیم سال اول، کار قابل توجهی نشده است؛ امید دارند که در نیمه دوم سال جبران شود. من هم سخنرانی مفصلی کردم و گفتم، باید ادبیات مناسب زمان را انتخاب‌ کرد و چند بخش زندگی علی(ع) کودکی و نوجوانی و مهاجرت به مدینه و لیله‌المبیت، بردن فواطم به مدینه و افتخارات جهادی و قهرمانیها و سپس صبر عظیم ایشان پس از پیغمبر(ص) و مشکلات دوران حکومت و تخریب شخصیت ایشان، توسط بنی امیه و …، همگی باید مورد توجه الگویی و حجت خدا باشد.

پیش از ظهر آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. گفت، دوم خردادیها نگران برخورد احتمالی رهبری و جلوگیری از نامزدی آقای خاتمی شده‌اند که رهبری در ملاقاتی با مدیران اطلاعات گفته‌اند، ریشه فتنه را به زودی میکنند و به همین خاطر چفیه به‌گردن می اندازند و نیز از مسایل خبرگان و صحبت‌های من در نمازجمعه. گفتم، بی جهت نگران‌اند؛ اگر فتنه‌ای نکنند، وضع به همین صورت میماند. گفت، مسأله استقبال ضعیف از آقای خاتمی، [رییس‌جمهور، در بازگشت از سفر نیویورک] هم بین آنها مسأله‌ساز شده است. بعضی از اول مخالف بودند و بعضی فکر میکردند که با جمعیت انبوهی، خیابان‌های تهران را پُر میکنند، مثل استقبالی که از [محمد] مصدق شد، ولی به خاطر کمی جمعیت نگران شده‌اند و آن هم افرادی بوده‌اند که شعارهای انحرافی میداده‌اند و آقای خاتمی با انتقاد از آوردن مردم، حساب خودش را جدا کرده، ولی بعضی میدانند که اطلاع داشته.

آقای [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صداوسیما] هم صبح گفت، ابتدا فشار زیادی داشتند که مستقیم مراسم را پخش کنیم، ولی با کمی جمعیت و شعارهای انحرافی، منصرف شدند و خواهش کردند که پخش نشود. روزنامه‌های امروز هم از این استقبال انتقاد کرده‌اند؛حدود دو هزار نفر آمده بودند. ضمناً بعضی رسانه‌های غربی هم شروع به انتقاد از مواضع ضعیف ایشان در اجلاس [مجمع عمومی سازمان ملل] در مورد آزادی کرده‌اند. عصر مصاحبه مفصلی درباره جنگ با صداوسیما، برای جوابگویی به شُبهات داشتم. بحران گرانی سوخت در فرانسه رو به کاهش است، ولی در انگلیس و آلمان، شروع شده است.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۰ شهریور، ۱۴۰۲ ۹:۳۳ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *