خاطرات فرزندان آیت الله طالقانی از سیگار کشیدن!

دو فرزند آیت‌الله طالقانی خاطراتی را درباره سیگار کشیدن پدرشان روایت کردند. مهدی و طاهره طالقانی فرزندان مرحوم آیت الله طالقانی در آستانه سالروز فوت پدر، در بخشی از صحبت‌هایشان به سیگار کشیدن پدرشان اشاره کردند.
مهدی طالقانی گفت: از 18 سالگی سیگار می کشیدم البته 12 سالی است که خوشبختانه دیگر سیگار نمی کشم چون ریه ام خراب است. من گاهی آقا را سفر می بردم. فکر کنم سال 48 یا 49 بود کاری پیش آمد از تهران با ماشین به طالقان رفتم آقا را سوار کردم و به سمت تهران آمدیم. در راه بودیم که دیدم آقا یکی از سیگارهای خودش را روشن کرد و به من داد. گفتم «آقا سیگار به من می دهید؟»، گفت «احساس کردم چرت می زنی گفتم خوابت نبره بگیر دو تا پُک بزن» (خنده). می دانست من سیگاری هستم اما نمی خواست به روی من بیاورد.
وی افزود: بعضی شب ها که در خانه بود و سیگارش تمام می شد، حالا بچه ها همه در خانه بودند به هیچ کس نمی گفت اما اسم من را صدا می زد می گفت «مهدی بگرد این دور و اطراف ببین سیگار پیدا می کنی» من هم می رفتم یک بسته از سیگارهای خودم را می آوردم به آقا می دادم، آقا می گفت «اِ یک بسته پیدا کردی» منم می گفتم «بله آقا این پایین افتاده بود» (خنده).
پسر مرحوم آیت الله طالقانی با اشاره به سانسور سیگار کشیدن آیت الله طالقانی در روزنامه شرق اظهار کرد: من اعتراض کردم، نامه نوشتم و گفتم حالا پس فردا عمامه را سانسور کنید. روزنامه شرق بهانه آورد که ممکن بود ما مشکل مطبوعاتی پیدا کنیم حال آنکه این عکس را نشریه نسیم آزادی روی جلد کار کرده بود مگر مش ود حالا که شرق می خواهد چاپ کند به مشکل بخورد.
طاهره طالقانی نیز بیان کرد: الان خیلی نگاه منفی درباره سیگار است قبلا نگاه جامعه این طور نبود. اوج محبت پدر و مادرم به همدیگر این بود که برای هم سیگار روشن می کردند. (خنده)
وی درباره سانسور سیگار آیت الله طالقانی در روزنامه شرق، بیان کرد: من معتقدم نباید سانسور می کردند یا اگر به نظرشان عکس خوبی نبود، عکس را عوض می کردند. یادم است اوایل انقلاب پدر یک بازدیدی از زندان اوین داشت، شب که خانه بودند، داشتیم اخبار ساعت 8 و نیم را نگاه می کردیم و تلویزیون گزارشی از همین بازدید پدر را پخش می کرد، مشخص بود که پدر حین بازدید دارد سیگار می کشد. همانجا آقا گفت «یکی به من نگفت، دارند فیلم برداری می کنند که من سیگار نکشم».
دختر مرحوم آیت الله طالقانی تأکید کرد: من بعد از اتفاقی که در روزنامه شرق افتاد گفتم «افراد را یکجانبه نباید دید همانطور که هستند باید به جامعه معرفی کرد چون مقدس نیستند. بالاخره فراز و نشیب هایی در رفتارهای آنها وجود داشته است، اگر مردم می خواهند از شخصیت ها الگو بگیرند خودشان می دانند که باید مثبت ها را مورد توجه قرار دهند».

منبع: انتخاب

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۶ شهریور، ۱۳۹۵ ۸:۱۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *