خاطره آیت الله سبحانی از اعلمیت آیت الله العظمی میلانی

حضرت آیت الله سبحانی به مناسبت همایش نکوداشت مرحوم میلانی(ره) به پرسش هایی در رابطه با شخصیت آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی پاسخ داد که در لابلای این پرسشها، به ذکر خاطراتی از این عالم پارسا نیز پرداخته است:

در دوران مرجعیت آیت الله میلانی که حضرتعالی به مشهد مقدس مشرف می شدید، چه تفاوتی میان حوزه علمیه خراسان و حوزه علمیه قم مشاهده می کردید؟

آن زمان که ما می رفتیم، در دوران جوانی بودیم؛ یعنی طلبه ای بیش نبودیم. وقتی به قم برمی گشتیم، بارها آرزو می کردیم که ای کاش مدارس عملیه ای همانند مدارس علمیه تحت اشراف و مدیریت آیت الله میلانی داشتیم! در آن ایام، در قم مدرسه ای نداشتیم که برای طلبه ها در سطوح مختلف تحصیلی برنامه داشته باشد. برای اولین بار در کشور، آیت الله العظمی میلانی در حوزه علمیه مشهد، چنین مدرسه هایی را تاسیس کردند. مدرسه حقانی قم، بعدها بر اساس الگویی پی ریزی شد که از مشهد شکل گرفته بود.

آرزوی طلبه های جوان، در آن روزگار چه بود؟

ما که حالا در شمار پیرمردها هستیم، در آن دوران آرزو داشتیم که در مدرسه های علمیه ای که مراجع تقلید برای سکونت طلبه های مبتدی و غیر مبتدی ساخته اند، برنامه هایی باشد تا بر اساس آن، همان طور فقیه تربیت می کنند در این مراکز، مفسر و مورخ نیز تربیت کند.

وقتی مشهد مقدس آمدم، شنیدم که آیت الله میلانی به آرزوی طلبه های جوان جامه ی عمل پوشانده است و مدرسه ای جامع با برنامه ی جامع تاسیس کردند. به راستی، معظم له مصداق بارز حدیث جد بزرگوار خود بودند، که در آغاز مصاحبه بیان کردم….

خاطره دیگری راجع به معظم له دارید؟

بنده با مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی بسیار محشور بودم. سالیان دراز در خدمت و محضر آن عالم بزرگ بودم و درس خواندم. رفت و آمدم به منزل معظم له بسیار بود. وقتی آیت الله آقا حسین بروجردی چشم از دنیا فرو بستند، از علامه طباطبایی سوال کردم که آقا! از نظر شما مردم باید به چه کسی مراجعه کنند. ایشان که همیشه ساکت و درون گرا بود، حساب شده حرف می زد. در جوابم فرمود: مردم در ایران، باید به آیت الله سید هادی میلانی رجوع کنند و در عراق، به آیت الله آقا سید محسن حکیم.

منبع: خبرگزاری حوزه

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۹ دی، ۱۳۹۵ ۸:۴۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *