خاطره ای از حمله ماموران رژیم پهلوی به بخش اطفال بیمارستان امام رضا در 23 آذر 57

علیرضا خالقی، هنرمند و نقاش پیشکسوت مشهد، در بخشی از کتاب انقلاب رنگها، انتشارات راه یار و نوشته حسن سلطانی، می گوید:

رفقایم خبر دادند ارتش به بخش کودکان بیمارستان شاه رضا حمله کرده است. این خبر بین مردم پیچید و خیلی ها به طرف بیمارستان راه افتادند که از آنجا دفاع کنند. بخش کودکان نزدیک خیابان ششم بهمن و انتهای بیمارستان بود. وقتی رسیدم آنجا غلغله بود. نیروهای ارتشی رفته بودند و مردم گروه گروه داخل ساختمان اطفال می رفتند و می آمدند. خبر حمله به بخش کودکان مردم را غیرتی کرده بود. صحبت ها از این قرار بود که تعدادی از پزشکان و کارکنان توی حیاط بیمارستان راهپیمایی و اعلام همبستگی با انقلاب می کنند. ساواکی ها هم که این را می فهمند، همراه چماق به دست ها از روی نرده ها می ریزند توی بیمارستان، دکترها هم فرار می کنند داخل بخش اطفال و آنها هم پشت سرشان به آن بخش هجوم می برند. سربازها هم برای ترساندن دکترها، از پشت نرده های بیمارستان به سمت بخش کودکان تیراندازی می کنند. این کارها کار همان طرفدارهای شاه بود که ما به آن ها می گفتیم چماق دارهای رژیم البته تیراندازی کار ارتشی ها بود.
وارد بخش اطفال که شدم دیدم همه چیز شکسته و درب و داغان شده است مثل جایی که یک گروه وحشی حمله می کنند. هیچ چیز سر جای خودش نبود. سرمها کنده شده بودند روی تخت ها، آجر و سنگ افتاده بود. شیشه های اتاق ها هم شکسته بودند. ما که رسیدیم بچه ها را از بخش برده بودند، ولی آنهایی که آنجا بودند تعریف می کردند که وقتی چماق به دست ها از بیرون سنگ پرتاب می کردند، بچه ها روی تخت هایشان بودند و چند بچه هم مجروح شده بودند. دوربین را درآوردم و چند دقیقه ای از سرمهای آویزان و تخت ها و شیشه های شکسته فیلم گرفتم. نمی گذاشتند دست به وسایل اتاقها بزنیم. حتی اگر کسی هم می خواست دست بزند خود مردم می گفتند: «آقا دست نزن، بگذار باشد. اینها سند جنایت رژیم است. باید همینطور بماند تا دیگران هم بیایند ببینند.»
از بخش آمدم بیرون و رفتم سراغ بچه های مجروح و از آنها فیلم گرفتم. بیشترشان با سنگ زخمی شده بودند و حتی یکی دو تایشان را شهید کرده بودند. گروهی از روحانیان در اعتراض به این هجوم، نزدیک بخش اطفال در ساختمانی تحصن کرده بودند سالنی که تحصن بود، سالن بزرگی بود و روحانیان معروفی مانند سید علی خامنه ای، هاشمی نژاد، کامیاب و … حضور داشتند.»

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲۳ آذر، ۱۴۰۱ ۱۲:۰۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *