خاطره مسیح مهاجری از توصیه امام خمینی به ولایتی؛ هم شما درست عمل میکنید هم روزنامه.

در طول سالهای دهۀ اول انقلاب، ارتباطات نظام جمهوری اسلامی با انگلستان نوسانات زیادی داشت. انگلستان جزء کشورهایی بود که بعد از مسائل گروگانگیری به آمریکا پیوسته و اعلام حمایت کرده بود و سطح روابط خودش را با ما خیلی تنزل داده بود. سفارت خودش را در مواردی بسته بود، در مواردی به صورت حافظ منافع و در سطح پایین درآورده بود. در بعضی مقاطع صحبت این بود که با این کشور ارتباط برقرار شود. یا انگلیس این تقاضا را می‌کرد یا دولت ما هم نشان می‌داد که مایل است این رابطه برقرار شود.
در یکی از این مقاطع که ما احساس کردیم تلاشی وجود دارد برای برقراری این رابطه، برآورد ما این بود که تلاش، تلاش خوبی نیست و ما باید یک مقدار قویتر برخورد کنیم. من خودم مقاله‌ای نوشتم تحت عنوان «پدر شیطان» که حرف ما در آن مقاله این بود که اگر ما می‌گوییم آمریکا شیطان است، آمریکاییها از تولیدات انگلیسی‌هایند و انگلیسیها پدر آمریکایی‌هایند، پس انگلیس پدر شیطان است. خوب، در برقراری رابطه با انگلیس، ما باید خیلی قوی برخورد کنیم و دقت عمل داشته باشیم و مواظب باشیم که کلاه سرمان نرود. در این برقراری رابطه، انگلیسیها می‌خواستند آقایی را اینجا کاردار خودشان کنند که ما در مورد او حرف داشتیم و مسائلی را مطرح کردیم. اینها همه در آن مقاله مطرح شده بود. مقالۀ قوی هم بود.
یک شب سیداحمدآقا به من تلفن کردند تا مطلبی را از ناحیۀ امام مطرح کنند و پیغامی را راجع به کارهای روزنامه برسانند. من پرسیدم که: «نظر امام دربارۀ مقالۀ پدر شیطان که ما نوشتیم چیست؟» چون همان روزها امام حمایتی از وزارت خارجه یا سیاست خارجه کرده بودند و برای من این شبهه پیش آمده بود که نکند ما کار خوبی نکرده باشیم. حاج‌سیداحمدآقا در جواب گفتند: »منظور این است که من این را از امام بپرسم و به شما بگویم؟»
گفتم: «بله.» بعد ایشان گفتند: «من اطلاع دارم از نظر امام و به شما هم همین الان می‌گویم.»
گفتم: «خوب، امام نظرشان چیست؟»
گفتند که: «آقای ولایتی، وزیر امور خارجه، آن روز در نیویورک بودند و آنجا این مقاله را از طریق فاکس دیده بودند و تماس با آقای بشارتی قائم‌مقام گرفته و گفته بودند خدمت امام عرض کنید که بالاخره ما راست می‌گوییم یا روزنامۀ جمهوری اسلامی؟ اگر ما درست عمل می‌کنیم، به روزنامه بگویید که این جور ننویسد، اگر روزنامه درست می‌نویسد، به ما بگویید این کار را نکنیم. آقای بشارتی هم با من (حاج‌سیداحمدآقا) تماس گرفت و من هم با امام قضیه را مطرح کردم.
امام فرمودند: «به ایشان بگویید هم شما درست عمل می‌کنید و هم روزنامه. بگذارید روزنامه کار خودش را بکند.»

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۷ اسفند، ۱۳۹۴ ۱:۳۷ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *