دیدار در پاریس

کتاب «دیدار در پاریس» چهارمین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر است که به خاطرات ناگفته از دکتر حسن حبیبی و شفیقه رهیده، همسر وی می پردازد.این کتاب به کوشش پدرام الوندی گردآوری شده است.
دکتر حسن حبیبی، سیاست‌مدار پرآوازه و آرام دهه هفتاد در این کتاب برخلاف رویه‌‌اش در همه سال‌های زندگی زبان به بیان خاطرات گشوده است. به دلیل چیرگی روزهای بیماری زمان مصاحبه کوتاه است، اما در همین زمان کوتاه به تصویری از زندگی او می‌توان رسید؛ تحصیل در اروپا، ازدواج در ایران، مبارزه با رژیم پهلوی در اروپا و درکنار جریان‌های اسلامی مختلف شاه، آشنایی و دوستی با شهید چمران، دکتر شریعتی و امام موسی صدر و رفت و آمد با بدنه انقلابیون ایران در آن دوران و پس از آن، ورود به ایران در همان روزهای ابتدایی انقلاب و پذیرش مسئولیت‌های مختلف که در نهایت به معاونت ریاست جمهوری برای دوره‌ای طولانی ختم شد.
شفیقه رهیده، نیز در این کتاب برخی از ابعاد خاطرات دکتر حبیبی را روشن ساخته و همچنین نکات دیگری را با توجه به سابقه و فعالیت های گسترده خود اضافه کرده است.
علاوه بر خاطرات، متن سخنرانی دکتر حبیبی در زمان اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران و روایت دکتر از هجرت امام خمینی (ره) از عراق به فرانسه در بخش پیوست های کتاب منتشر شده است. در لابلای گفتگوهای دکتر حسن حبیبی و همسرش، دکتر شفیقه رهیده، می توان به خاطرات نابی از امام خمینی و امام موسی صدر رسید که تاکنون بازگو نشده است.
در بخشی از خاطرات دکتر حبیبی درباره پیگیری مسئلهٔ ربودن امام موسی صدر آمده است: «بالاخره تاریخ است و نمی توان پنهان کاری کرد، قذافی در قضیه جنگ [تحمیلی] خیلی حمایت نمی کرد، ولی کمک هایی می کرد. کافی بود که یک کلمه از دهان یکی از مسئولان جنگ بیرون بیاید که «این دیوانه» [اشاره به قذافی] جلوی کمک ها را بگیرد و مشکل ایجاد کند. اینکه هر دفعه می خواستند کارهایی بکنند – بعدها را می گویم- زمانی که من اصلاً در جریان چیزی نبودم، هردفعه که می خواستند کاری کنند باید جمع و جور می کردند که مبادا طرف دیوانه بازی اش گل کند. و این یک مسئله بود و باید یکی از دلایل پیگیری نشدن را در این مسئله جست وجو کرد.»
ناشر کتاب : موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
نوع جلد: شومیز
قطع: رقعی
زبان کتاب: فارسی
سال نشر: 1395
چاپ جاری: 1
تعداد صفحات: 147
وزن (گرم): 200
شابک: 978-600-5676-43-3

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۰ تیر، ۱۳۹۵ ۸:۰۹ ق.ظ

دسته بندی: خاطره نگاشته ها

۵ thoughts on “دیدار در پاریس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *