رهبر انقلاب چگونه از جزئیات فنی مذاکرات هسته ای مطلع می شد؟

آنچه می خوانید بخشی از گفتگوی علی اکبر صالحی با روزنامه ایران است:

مشخصاً با برجام چه چیزی را از دست دادیم؟

ما در برجام قرار بود یکسری امتیازات فنی بدهیم و امتیازات اقتصادی بگیریم. در بعد فنی هوشیاری مذاکره‌کنندگان و تذکرات حضرت آقا باعث شد دست بالا را در توافق داشته باشیم. رهبری در بعد فنی برای ما کف تعیین کردند. یعنی این‌طور نبود که بنده بدون اجازه مذاکره کنم و همین‌طور پیش بروم. با این حال ما به کف خواسته‌ها اکتفا نکردیم و تا جایی که می‌شد جلو رفتیم. درخصوص محدودیت‌های پذیرفته شده هم بارها اطلاع‌رسانی شده که موارد عمده و بازدارنده‌ای نیستند.

برخی می‌گویند رهبری به‌طور کامل در جریان جزئیات فنی فعالیت‌های هسته‌ای کشور که مورد مذاکره با 1+5 قرار گرفت، نبودند و اطلاعاتی که به ایشان داده می‌شد، ناقص بوده است…

رهبری تازه که وارد حوزه صنعت هسته‌ای نشده‌اند. ایشان بخصوص بعد از جنگ تحمیلی صدام (یعنی از سال 68 به بعد) و زمانی که فعالیت های این صنعت جدی شد به طور جدی در این مسائل ورود کردند و به طور تخصصی اطلاعات لازم را کسب کرده‌اند.
در مواقعی که توفیق حضور می‌یافتیم ایشان گاهی سؤال‌های تخصصی می‌پرسیدند. مثلاً ایشان یک بار پرسیدند آقای صالحی رآکتوری را که می‌خواهید بازسازی و مدرن‌سازی کنید میزان پولوتونیوم آن چگونه کمتر می‌شود؟ این سؤالی نیست که یک فرد عادی بپرسد، بنده هم شرح لازم را دادم.

پروسه اطلاع‌رسانی به ایشان درباره فعالیت‌های صنعت هسته‌ای چگونه است؟

ایشان هم خودشان مطالعه می‌کنند و همان‌طور که ذکر شد گاهی در جلسات به‌طور حضوری و نیز در قالب گزارش های مکتوب جزئیات را تشریح می‌کنیم. به‌عنوان مثال درباره بحث غنی‌سازی نامه نگاری‌های متعددی شد. یک بار هم که خدمتشان رسیدیم فرمودند آقای صالحی«سو» را برای من تعریف کنید. بنده هم توضیح دادم که «سو» چه واحدی است و چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند که ایشان در سخنرانی‌شان اشاره به این واژه کردند و فرمودند برای رسیدن به 190 هزار «سو» آماده شوید. به خاطر دارم وقتی از جلسه آن سخنرانی بیرون آمدم از دفتر ایشان به ما زنگ زدند و گفتند حضرت آقا یک کلمه‌ای در سخنرانی به کار بردند و ما معنای آن را نمی‌دانیم چیست؟ گفتند سو به ترکی یعنی «آب» ولی به این بحث ارتباطی پیدا نمی‌کند. در پاسخ گفتم: «نه این واژه، واحد جداسازی در صنعت غنی‌سازی هسته‌ای است». این توضیح را دادم چون می‌خواستند صحبت های آقا را تنظیم کنند و به مطبوعات بدهند. رهبری اولاً به بحث صنعت هسته‌ای علاقه ویژه‌ای دارند و می‌گویند این صنعت اقتدارآفرین است و ثانیاً معتقدند پیشرفت آن نیاز جامعه ماست. لذا ایشان به این صنعت نظر دارند و روی آن توقف و تدبر می‌کنند.

اطلاع‌رسانی مستمر به رهبری در خلال مذاکرات هسته‌ای هم جریان داشت؟

بله از ما می‌پرسیدند و ما نظر می‌دادیم مثلاً در قضیه غنی‌سازی بحثی درباره چیدمان پیش آمد، خب نظرها مطرح و بررسی شد و حضرت آقا گفتند نباید پیشنهاد آنها را در چیدمان سانتریفیوژها قبول کنید. لذا در مذاکره با امریکایی‌ها صحبت کردیم که پیشنهادشان را در این زمینه کنار بگذارند.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۸ شهریور، ۱۳۹۷ ۱۲:۰۴ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *