روایتی دقیق از کودتا در ترکیه؛ 25 سرباز با شلیک گلوله سعی در دستگیری اردوغان داشتند

گاردین نوشت: نیمه های شب در پایتخت ترکیه بود که تنها دو ساعت و نیم از تلاش برای کودتا می گذشت و گروهی نه نفره از وزرای ارشد که در اتاق کنفرانسی در ساختمان نخست وزیری جمع شده بودند به این نتیجه رسیدند که به پایان خود کار نزدیک شده اند.
به گفته ی یکی از حاضران در اتاق، یکی از وزرا می گفت: ممکن است موفق شوند و همه ما امشب بمیریم. بیایید برای مرگ آماده باشیم. همه ما امشب به قتل می رسیم.

ataturk-airport-640x480
این وزیر بادیگارد هایش را با بهانه آوردن اسلحه رد کرد و و ماموران امنیتی را به بهانه ای به بیرون ساختمان فرستاد. صحنه غم انگیزی بود که هیچ کس نمیدانست وسط کودتا به چه کسی اعتماد کند.
آنها در حال گفتگو در یک نشست بودند زمانی که شبکه دولتی تی ار تی به دست شورشیان افتاد و مجری شبکه وادار به خواندن اعلامیه ارتش مبنی بر کنترل کامل کشور و محکومیت اردوغان شد. کابینه در عرض دو دقیقه سقوط کرده بود.
یکی از وزرا در این نشست شوخی ای کرد و گفت: به خاطر تی آر تی خودتان را ناراحت نکنید، من حتی زمان های عادی هم این شبکه را تماشا نمیکردم. این فقط یک شبکه دولتی است.
الان مدتی از کودتای شبانه ارتش ترکیه و سقوط دولت، حضور تانک ها در خیابان های استانبول و آنکارا ، بسته شدن پل، دستگیری اعضای ارشد ارتش ، تصرف ساختمان تلویزیون و حمله هماهنگ به پلیس و افراد امنیتی و قول بازگشت دموکراسی واقعی میگذرد.
تاثیر این کودتا کوتاه مدت ولی خونین بود صدها نفر جانشان را از دست دادند و هزاران نفر زخمی شدند.
تانک های متروکه وسط خیابان کنجکاوی عابرین را بر می.انگیزد. شیشه های شکسته و آشفتگی ماموران امنیتی و اطلاعاتی و ساختمان بمباران شده پارلمان که خود به عنوان نمادی از نهاد دموکراتیک حائز اهمیت بود چهره شهر را آشفته کرده است.
جزئیات جدید نشان می دهد که چطور کودتا لو رفته است و چقدر ارتش به پیروزی نزدیک بوده است . بسیاری از شاهدان به این اقدامات برچسب آماتوری میزنند . اما اسناد مقامات خلاف این را نشان میدهد و میگوید چقدر این کودتا حساب شده بوده و به پیروزی نزدیک بوده است.
در انکارا روز جمعه یعنی روز کودتا ، وزیر امور داخلی به همراه دیگر مقامات ارشد برای دیداری با درجه امنیت بالا به مرکز فرماندهی ارتش بعد از ساعت پنج بعد از ظهر دعوت شده بودند که این اقدام بعد ه ابه بهانه ای برای بازداشت او تبدیل شد.
وزیر امور داخلی نرفت چرا که خیلی سرش شلوغ بود و بعدها زمانی که کودتا لو رفت. او در فرودگاه اسنبوگای آنکارا بحران را مدیریت میکرد.
یکی از مقامات ارشد گفته است یک مقام ضد تروریست که مسئول کمپین علیه داعش است نیز به ایننشستدر آنکارا در کاخ ریاست جمهوری رفته بود . او بعدا در حالی که دستانش از پشت بسته بود و به گردنش شلیک شده بود پیدا شد.
رئیس جمهور اردوغان خوش در اقامتگاهش در مارماریس بود اما اقامتگاهش را 20 دقیقه قیل از حمله کودتا گران ترک کرد.
سی ان ان ترک گفته است که حدود 25 سرباز در هلی کوپتر با طناب پایین رفتند و با شلیک گلوله سعی در دستگیری اردوغان داشتند که معلوم شد اردوغان آنجا را ترک کرده است.
کودتا در ترکیه
به گزارش های اولیه رویترز که بعدا توسط گاردین تایید شد، هواپیمای اردوغان به محض پرواز، هدف دو هواپیمای اف 16 قرار گرفت. آن ها سیستم هدف رادارشان را بر روی هواپیمای ریاست جمهوری تنظیم کرده بودند.
یک.مقام ضد تروریست به گاردین گفت این جت های جنگنده زمانی که خلبان هواپیمای ریاست جمهوری به آنها گفت که این یک هواپیمای مسافربری ترکیش ایرلاین است به سمت این هواپیما شلیک نکردند.
ساعاتی بعد در ساعت 9 شب، ژنرال محمت دیزلی برادر یکی از اعضای با سابقه حزب عدالت دستور کودتا را صادر کرده و نیروهای ویژه ارتش را برای دستگیری افسران ارشد گسیل کرده است . تانک ها شروع به حرکت در خیابان ها کردند و یک ساعت بعد پل بسفرو سلطان محمتدر استانبولرا بستند.
کمال دین هازمی مشاور بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه ساعت 10:24 دقیقه شب با مشاهده وضعیت به دفتر نخست وزیر رفت و پرسید آیا این واقعیت دارد یا تنها از سوی گروهی از فرماندهان هدایت میشود . او گفته ساعت 10:37 دقیقه با نخست وزیر به این نتیجه رسیده اند که خبر کودتا را تایید کنند و به همین منظور به شبکه تی ار تی تماس میگیرند اما ده دقیقه بعد شبکه تصرف میشود به همین دلیل آنها با شبکه خصوصی ان تی وی برای خواندن بیانیه ییلدیریم تماس میگیرند.
در خلال آشوب های استانبول و آنکارا بیانیه ارتش مبنی بر کنترل کامل کشور منتشر شد . حطیمی میگوید پس از انتشار این بیانیه گروهی از قضات شروع به تماس با ارتش و اعلام حمایت از کودتا کردند.
یکی از مقامات پلیس که شب را در فرماندهی پلیسی گذرانده بود که توسط ارتش مورد حمله هوایی قرار گرفت گفت: این مثل یک کابوس بود . اولین فکری که ما میکردیم این بود که چطور خودمان را نجات دهیم و سپس با اسلحه های کوچک شروع به شلیک به سمت هلیکوپتر های ارتش کردیم.
تا زمانی که اردوغان از طریق آیفون در ساعت 12:37 برای دعوت از مردم به دفاع ار دموکراسی حاضر نشده بود همه ناامید شده بودند.
در نشست یادشده ، وزرا از هم می پرسیدند فیس تایم چیست و چرا ما نداریم.
هازمی در این رابطه گفته این زمانی بود که روانشناسی فضا عوض شد و ما فکر کردیم پیروز میشویم.
مردم با دعوت اردوغان و وزیر امور مذهبی دیانت و دعوت ائمه مساجد با ندای الله اکبر شروع به حرکت به سمت خیابان ها کردند.
در همین اثنا هازمی و دیگر وزرا خبرهایی را مبنی بر چرخش ماجرا به سمت شکست کودتا دریافت کردند . او ضمن تقدیر از مردم حاضر در خیابانی که موافق اردوغان نبودند گفت حمله به پارلمان برای اولین بار از دهه1920 رخ داده که خیلی تحریک کننده بود. ساعات بعد از بیانیه رئیس جمهور و اعلام شکست کودتا در ساعت 4 صبح بسیار مهم بود.

کودتای ترکیه
ساعت یک، مقامات اعلام کردند که رئیس پلیس شهر بورسا تعدادی از مقامات و فرماندهان ارتش را دستگیر کرده و به شش صفحه از اسامی قضات مستعفی و سران ارتش که بهنوعی در کودتا دست داشتند دست یافته است.
هازمی گفت. دقایق مهمی بود. این کودتا به خوبی سازماندهی شده بود و با حرکت ناگهانی رهبر و مردم تغییر جهت داد.
او مدعی شد این کودتا میتوانست موفق شود. عدم توفیق کودتا به دلیل اجتناب مردم از رفتن به خانه بود. آمدن رئیس جمهور و نخست وزیر روی خطوط خبری همزمان با اعلام حمایت از دموکراسی توسط فرماندهان ارتش خیلی به شکست کودتا کمک کرد.
منبع: سایت انتخاب

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۳۱ تیر، ۱۳۹۵ ۷:۲۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی


برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *