ماجرای اعتماد داعشی ها و مسلحین سوری به نیروهای ایرانی

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی برنامه دست خط شبکه 5 سیما با امیر عبداللهیان معاون سابق وزارت امور خارجه است:

من به یاد دارم زمانی در تحولات سوریه، وقتی ارتش سوریه و مستشاران نظامی ما و نیروهای حزب‌الله وارد منطقه‌ای می‌شدند که مسلحین (تروریست‌ها) مردم را گروگان گرفته بودند و می‌خواستند که مردم را نجات بدهند، وقتی کاملا اینها در یک حلقه تنگ گرفتار می‌شدند، تروریست‌ها و گروه‌هایی که تروریسم تکفیری را تشکیل می دادند از داعش تا جبهه النصره و جریانات دیگر، پیام می‌دادند که ما حاضر هستیم سلاح‌های سنگین را تحویل بدهیم و از منطقه خارج شویم ولی ما را نکشید.

مسئله «اعتماد» را می‌خواهم بگویم؛ وقتی می‌خواست تبادل انجام شود، داعشی‌ها و جبهه النصره که با اسرائیلی‌ها کار می‌کنند و مستقیم از آنها حقوق می‌گیرند، می‌گفتند چه تضمینی وجود دارد که وقتی می‌خواهیم خارج شویم نیروهای ارتش سوریه ما را از پشت هدف قرار ندهند؟ اولین باری که می‌خواست این پروسه انجام شود، از طریق سازمان ملل به آنها گفتیم چه تضمینی می‌خواهید؟ گفتند اگر حزب الله یا مستشاران نظامی ایران تضمین کنند که سوری‌ها ما را از پشت هدف قرار نمی‌دهند، ما این تبادل را انجام می‌دهیم.

ببینید اینها حزب الله و نیروهای مدافع حرم ما را در سوریه سر بریدند، نوع تعامل اینها با ما اینگونه بود، اما از این طرف، چنان اعتماد داشتند که اینها مرد هستند و مسلمان هستند و روی حرف اینها می‌توان حساب کرد. اما همین‌ها وقتی با ما می‌نشینند می‌گویند به امریکایی‌ها اعتماد نداریم.

به صراحت هم بیان می‌کنند که ما نمی‌توانیم مانند شما به امریکایی‌ها نه بگوییم. شما به امریکا نه گفتید و انقلاب کردید و با قدرت ایستادید ولی سیستم ما در عربستان به گونه‌ای است که نمی‌توانیم نه بگوییم و تاسف هم می‌خورند؛ ولی اعتماد هم ندارند چون هر لحظه احساس می‌کنند همان اتفاقی که برای دیگر رهبران جهان عرب رخ داد و سقوط و تغییر کردند ممکن است در عربستان سعودی هم رخ دهد.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۳ اسفند، ۱۳۹۶ ۲:۵۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *