ماجرای شناسایی و دستگیری جاسوس شوروی در سپاه پاسداران؛ ماموریت جاسوس کا.گ.ب چه بود؟

حجت‌الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم به ماجرای حفاظت اطلاعات سپاه و کشف جاسوس در این ارگان شاره کرد:

*در ابتدای کار ابهاماتی در قانون حفاظت اطلاعات وجود داشت مثلا مشخص نبود رئیس سازمان باید زیر نظر فرمانده کل سپاه باشد یا زیر نظر فرمانده کل قوا که در آن زمان چالش‌های زیادی را بر سر این موضوع داشتیم. در آن زمان هنوز تقسیم‌بندی نیرویی در سپاه انجام نشده بود و سپاه به صورت منطقه‌ای اداره می‌شد و ما هم در هر منطقه یک مسئول حفاظت اطلاعات داشتیم بعد که نیروهای سه‌گانه شکل گرفت در هر نیرو هم حفاظت اطلاعات شکل گرفت.

*تعبیر رهبر انقلاب درباره حفاظت اطلاعات به بنده این بود که حفاظت اطلاعات نبض‌سنج سپاه است باید به فرمانده کل قوا بگوید که نبض سپاه تند، کند یا متعادل می‌زند. در طول تاریخ شکل‌گیری این سازمان خدمات بسیار ارزنده‌ای انجام شده است. در همان زمان دفاع مقدس کار خیلی مهمی که انجام شد شناسایی عنصر مخفی حزب توده در سپاه به نام خوانساری بود. او در پادگان ولی‌عصر و در زمانی که افغانستان در اشغال شوروی بود گزارشاتی که نیروهای افغان به ما می‌دادند را به سیستم کا.گ.ب (سازمان اطلاعاتی شوروی سابق) منتقل می‌کرد که البته این فرد از جمله افراد انگشت‌شمار تحت امر شلتوکی رئیس شبکه مخفی حزب توده در ایران بود. این فرد با سرنخ‌های بسیاری ساده و با زیرکی نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه شناسایی و دستگیر شد.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۱۹ بهمن، ۱۳۹۶ ۴:۲۳ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *