نحوه تصمیم‌گیری برای حمله به منزل امام خمینی در سال 61

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگی از اعترافات صادق قطب‌زاده در دادگاه انقلاب را منتشر کرد؛ صادق قطب‌زاده در 17 فروردین سال 1361 به اتهام کودتا علیه نظام جمهوری اسلامی دستگیر شد و پس از بازجویی‌ به اعدام محکوم شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمسن محمدی‌ری‌شهری، رئیس وقت دادگاه در کتاب خاطرات خود که توسط این مرکز منتشر شده به بخشی از اعترافات قطب‌زاده اشاره کرده است.

براساس مندرجات جلد اول کتاب خاطرات ری‌شهری، قطب‌زاده درباره نحوه تصمیم‌گیری برای انهدام منزل امام خمینی گفت: از حدود یک سال‌ونیم قبل، آقای کامبیزی که به منزل من رفت و آمد می‌کرد مطالب خیلی کلی مطرح می‌کرد. حدود یک ماه قبل از دستگیری که آقایان آمدند و صحبت از این مسأله کردند که اگر بخواهیم عملی انجام دهیم این عمل ناظر است بر محاصره بیت امام برای اینکه ورود و خروج انجام نگیرد و گرفتن دیگر نقاط حساس و به خاطر همین مسأله بود که آقای کامبیزی قرار شد برود و آن منزل را از نزدیک ببیند.

من آقای شاه‌ویسی را معرفی کردم که برای خرید منزل مزبور برود، او رفت و بعد از دیدن من گفت که تصمیم دارند منزل مزبور را منفجر نمایند که مسأله انفجار با بحث بین خود آنها عملاً منتفی شد. در جلسه بعدی گفتند که تصمیم گرفته‌اند نقاطی را که می‌خواهند بگیرند با توپ بکوبند.

جلسه بعد قرار بود که راجع به آن مسأله، تصمیم بگیریم که به علت دستگیری افراد، جلسه تشکیل نشد و تصمیم هم منتفی شد. در نتیجه، مسأله کوبیدن بیت امام و سایر نقاط به صورت پیشنهاد از سوی آقایان طرح شد و انفجار منزل منتفی گردید و در مسأله کوبیدن هم، چون من باید تصمیم می‌گرفتم و تصمیم نگرفتم، ولی راجع به تصمیم‌گیری آنها نمی‌دانم.

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۴ فروردین، ۱۳۹۷ ۵:۳۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *