نیروی هوایی ایران صاحب بهترین خلبانهای دنیا!

 

کانال تلگرام مشاهدات چند دانشجوی ایرانی در آمریکا (مجتبی رضاخواه) در قالب یادداشت مهمان نوشت: دهه هشتاد بود و جنگ ایران و عراق شعله‌ور. امیر هم‌اتاقی من پایانامه دکترای خود را در رشته سیاستهای بین‌الملل تمام می‌کرد. تخصص ایشان منطقه خاورمیانه بود. او با گروهی دیگر از محققین آمریکایی که از سازمان سیا بورسیه تحقیقاتی درباره خاورمیانه داشتند کار می‌کرد.
امیر می‌گفت یک روز با یکی از آنها که قبلاً از من کمک گرفته بود با هم به صرف نهار رفتیم. او مثل بقیه اصلا راجع به موضوع تحقیقاتش با کسی صحبت نمی‌کرد، چون بسیار محرمانه بودند. اما ایشان که قبلا با من زیاد صحبت کرده بود از بین صحبتهایش مشخص بود که روی درگیری ایران و عراق و نقش آمریکا در منطقه تحقیق می‌کند…
سر نهار بدون اینکه متوجه محرمانه بودن موضوع باشد، گفت: ما (ارتش آمریکا) همکاری‌های گسترده‌ای با عراق را شروع کرده‌ایم و تقریبا همه اطلاعات جنگی و مواضع ایرانی‌ها را در اختیار صدام می‌گذاریم. ما هواپیما‌های شناسایی (reconnaissance) را مرتب بکار می‌گیریم و با پروازهای متعددی که داریم برای عراق اطلاعات دقیق و بروز تهیه کرده و به آنها تحویل می‌دهیم. اما متأسفانه عراقی‌ها حتی قادر نیستند از این اطلاعات استفاده مؤثر ببرند. در حقیقت وقتی هواپیما یا کشتی‌های ما در تیر رس نیروهای عراقی باشد، با اینکه ما هم رزم آنها هستیم وضعیت را قرمز اعلام می‌کنیم چون عراقی‌ها “اول شلیک میکنند بعداً سؤال می‌کنند که دشمن بود یا دوست”.
اما وقتی جنگنده‌های نیروی هوایی ایران که دشمن ما هستند به پرواز در می‌آیند، وضعیت را سبز اعلام میکنیم؛ به دلیل اینکه:
1- خلبانان ایرانی در کنار خلبانان آمریکائی جزء خبره‌ترین خلبان‌های دنیا هستند و ما به آنها کاملاً اعتماد داریم که می‌دانند چکار می‌کنند؛
۲-ایران مثل عراق ناشی نیست و تصمیمهای بسیار حساب شده می‌گیرد.
۳- ما از سیاستهای ایران آنقدر شناخت داریم که بدانیم که ایران کاملاً آگاه است که ما دنبال بهانه می‌گردیم که مستقیماً وارد عمل شویم و ایرانی‌ها آنقدر زیرک هستند که با وجود تلاش ما بهانه‌ای به دست ما نمی‌دهند.
درحقیقت، بر عکس عراق، در رابطه با ایران، ما با یک سیاست پیچیده‌ای روبرو هستیم.

این موضوع برای من بسیار جالب بود که آنها از توانایی، روحیه و عملکرد خلبانان ایرانی، سیاست جنگی، و حتی اطلاعاتی که سیاستمداران ایرانی برای تصمیم گیری قدم بعد در اختیار دارند، شناخت کامل دارند.

منبع: کانال تلگرام مشاهدات چند دانشجوی ایرانی از جامعه امریکا @K1inUSA

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۶ ۱۱:۰۰ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *