چه کسی بمب ساختمان نخست وزیری را ساخت؟

محمدحسین ساعی، استاد دانشگاه صداوسیما با ذکر خاطره ای می نویسد: استادی داشتیم به نام دکتر بارزی. او مدرس تاریخ علم فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان بود و سوابق علمی درخشانی داشت. به عنوان نمونه، او دستیار یک فیزیکدان آمریکایی بود و این فیزیکدان برنده جایزه نوبل فیزیک شده بود؛ جایزه ای که در حقیقت باید به دستیاران که کار اصلی را انجام می دهند داد!
به هر حال این استاد ما بعدها در آزمایشگاه تریست مشغول به کار شده بود. پروفسور عبدالسلام (تنها برنده مسلمان نوبل) مرکزی را به نام مرکز فیزیک نظری تریست در ایتالیا تاسیس کرده بود و دانشمندان نخبه آسیایی و آفریقایی را در آن به کار گرفته بود.
روزی استاد به مناسبتی در کلاس درس «تاریخ علم فیزیک» تعریف می کرد که در زمان حضورش در مرکز تریست، بروشوری برای معرفی فعالیت ها از آزمایشگاه «لوس آلاموس» آمریکا برای این آزمایشگاه ارسال می شود. لوس آلاموس، یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های دنیاست و تکنولوژی هایی که ممکن است 10 سال بعد به جهان ارائه شود، در این آزمایشگاه وجود دارد. لوس آلاموس در ابتدای دهه 40 میلادی زمان روزولت ساخته شده بود؛ ولی در تاریخ آمده است که شروع کار آن به قدری سری بود که حتی رئیس جمهور هم تا مدتها از وجود آن بی خبر بوده است.
داخل این بروشور، به یک سری از تکنولوژی هایی سطح بالا که در این آزمایشگاه به دست آمده بود، اشاره شده بود. از جمله مواردی که قید شده بود، بمب اول و دوم هسته ای بود که در پایان جنگ دوم برای بمباران هیروشیما و ناکازاکی استفاده شده بود؛ از جمله فعالیتهای ذکر شده این آزمایشگاه که اعجاب استاد را برانگیخته بود اشاره صریح به این بود که بمب منفجر شده در سال 1980 در ساختمان نخست وزیری ایران، محصول این آزمایشگاه بوده است؛ ذیل ویژگی های این بمب هم اشاره به کوچکی و قدرت انفجار و اشتعال بالای آن بود.
حالابه نظر شما منافقین آن بمب را منفجر کردند یا…
و امام خمینی به درستی گفته بود که آمریکا شیطان بزرگ و ام الفساد است…

منبع: روزنامه کیهان، شماره 20014، تاریخ 1390/6/13

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۹ تیر، ۱۳۹۸ ۱:۳۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *