گلایه هاشمی رفسنجانی از آلمانی ها بخاطر نیروگاه بوشهر

تا ساعت نُه صبح کارها انجام شد. رییس‌جمهور کومور و همراهان براى مذاکرات رسمى آمدند. مقدارى مذاکره خصوصى داشتیم؛ وضع اقتصادى نیاز خود را توضیح دادند و کمک خواستند و گفتند در گذشته کویت نفت ارزان مى‌داده و از درآمد آن زندگى را تأمین مى‌کرده‌اند؛ خواستند که به جاى آنها عمل کنیم. سپس مذاکرات رسمى داشتیم که تشریفاتى بود. به اقامتگاه رفتند.
آقایان نوربخش و [سیدحسین]موسویان آمدند. شرح مذاکره با وزیر اقتصاد آلمان را دادند که رسماً اعلان کرده‌اند، حاضر به تکمیل نیروگاه هسته‌اى بوشهر نیستند و آمادگى تکمیل شیمیایى کرج  را هم ندارند. سقف بیمه هرمس  را برداشته‌اند و پرونده زیر دریایى‌ها به دادگاه رفته است.
سپس با [آقای یورگن موله‌مان]، وزیر اقتصاد آلمان ملاقات داشتم که در آن بر نیازهاى انرژى هسته‌اى تأکید کردم و گفتم در مذاکره راه‌حل پیدا کنند و از تصمیم یک‌طرفه آلمانى‌ها انتقاد کردم؛ البته اگر خسارت بدهند و مانع تکمیل توسط دیگران نشوند، پذیرفتنی است.
عصر در جلسه هیات دولت شرکت کردم. اساسنامه سازمان عمران منطقه سیستان تصویب شد. شب مهمان آیت الله خامنه‌اى بودیم. درباره تصمیمات دیروز شوراى عالى امنیت ملی درباره [اعضای]خلق عرب و مسایل کمک به نهضت‌هاى آزادیبخش و مسایل جارى کشور مذاکره شد. دیر وقت به خانه رسیدم.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجای سال 1370، نشر معارف انقلاب، روز 9 تیر

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۹ تیر، ۱۳۹۵ ۱:۵۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات علم، صنعت و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *