خاطره ای جالب از بازدید دو رئیس جمهور از پروژه سد کارون ۳

مهندس مهدی کریمی، معاون وقت اجرایی پروژه سد کاون ۳ در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد خاطرات جالبی از بازدیدهای هاشمی رفسنجانی و خاتمی از این پروژه بیان کرده است:

از زمان بازدید آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی از پروژه چه خاطره‌ای دارید؟
دفعه اول که آقای‌هاشمی به محل آمده بودند من مسوول بودم محل حفاری را به ایشان نشان بدهم. قرار بود بعد از حفاری، احداث بدنه سد شروع شود. اواخر‌سال 1374 بود. با آقای رفسنجانی به محل رفتیم و با دستور ایشان مکان حفاری را منفجر کردیم. مواد رنگی زیادی هم در مواد انفجاری کار گذاشته بودند که تقریبا به شکل پرچم ایران نمایان می‌شد. نکته جالب بازدید این بود که آقای‌هاشمی رفسنجانی حداقل 50 پرسش تخصصی مطرح کردند. به طور مثال ایشان با اشاره به محل آبگیری سد، پرسید، بتن‌ریزی در این دره عمیق را چگونه می‌خواهید انجام دهید که ما گفتیم می‌خواهیم کابل هوایی نصب کنیم و با کمک آن بتن‌ریزی کنیم.
آقای رفسنجانی پرسیدند، چرا الان کابل هوایی نصب نمی‌کنید؟ من پاسخ دادم که الان وقت نصب نیست. آقای رفسنجانی گفت: الان اگر کابل هوایی را نصب کنید می‌توانید در حفاری هم از آن استفاده کنید. اظهار این نکته کارشناسی از زبان یک رییس‌جمهور برای من خیلی جالب بود. گرچه در آن زمان نصب کابل هوایی و استفاده از آن ممکن نبود اما دیدگاه آقای رفسنجانی برای من در خور توجه بود. یادم هست، آقای رفسنجانی سوالات بسیار زیادی در مورد لایه‌های زمین می‌پرسید و با توضیحات آقای بیطرف هم قانع نمی‌شد. ما مجبور شدیم کارشناس زمین‌شناسی پروژه را در ماشین آقای رفسجانی بنشانیم تا در طول ادامه مسیر، همه چیز را برای ایشان به طور کامل توضیح دهد.

پروژه کارون ۳
پروژه کارون ۳

از آقای خاتمی چه خاطره‌ای دارید؟
یک بار به اتفاق آقای خاتمی از نیروگاه بازدید می‌کردیم. از آن جایی که ایشان بسیار مردمی هستند، همه کارگران دور ایشان جمع شدند و کار را رها کردند. ایشان هم شروع کردند به صحبت کردن. به علت کمبود وقت از تونل بیرون آمدیم اما کارگران جلوی ماشین را گرفته بودند و آقای خاتمی روی کاپوت ماشین ایستاد و برای آنان سخنرانی کرد. با این وضع، دیگر وقت به بازدید کامل پروژه نرسید.

 منبع: روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۱۱۱۳، ۱۳۹۵/۹/۶

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱ آبان، ۱۳۹۵ ۴:۱۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات علم، صنعت و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *