اختلاف عربستان و امارات بر سر نحوه رابطه با ایران؛ اعضای شورای همکاری خلیج فارس به بیانیه مشترک نرسیدند!

روزنوشتهای آیت الله هاشمی؛ ۲۳ خرداد ۱۳۷۸

مسأله مهم دنیا، نحوه استقرار نیروهای پاسدار صلح در کوزوو است. نیروهای ناتو به تدریج وارد میشوند. پیش‌دستی روسیه در استقرار یک واحد نظامی در فرودگاه پریشتینا، مشکل جدی شده؛ گرچه روسیه گفته است، اشتباه شده و آنها را برمیگرداند، اما آنها مانده‌اند و مانع استقرار چتربازان انگلیسی در فرودگاه شده‌اند. قرار است، امروز [بیل] کلینتون، [رییس‌جمهور آمریکا] و [بوریس] یلتسین [رییس‌ جمهور روسیه]، تلفنی صحبت کنند. گفته میشود، [آقای ایگور سرگیف]، وزیر دفاع روسیه پشتیبان این فکر است، ولی [ایگور ایوانوف]، وزیر امورخارجه روسیه مخالف آن است.

مسأله کشمیر هم مهم است. مذاکرات [آقایان جاسوانت سینگ و سرتاج عزیز]، وزرای امورخارجه هند و پاکستان بی نتیجه بوده. اجلاس وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض هم حساس بود. بر سر نحوه رابطه با ایران، به اختلاف افتاده‌اند. اظهارات تلخی بین عربستان و امارات رد و بدل شده؛ عربستان مدافع تحسین روابط با ایران است. امارات معتقد است، قبل از حل مسأله جزایر، نباید روابط حسنه شود؛ اجلاس نتوانست بیانیه‌ای بدهد.

آقای ناطق‌ نوری، [رییس مجلس]، تلفنی برای شرکت در اجلاس افتتاحیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی اصرار نمود.

ساعت دو و نیم بعد از ظهر، به سوی تهران حرکت کردیم. جاده‌ها شلوغ نبود. حضور مردم در اطراف رودخانه کرج، سنگین است.
ساعت ده شب، برای سخنرانی در مراسم عزاداری سپاه پاسداران، به حسینیه ثارالله رفتیم و درباره امامت و حکومت و پیغمبر(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) صحبت کردم. برای انجام کارهایی که در چند روز سفر جمع شده بود، به دفترم رفتم. شب در دفتر خوابیدم.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۳ خرداد، ۱۴۰۱ ۳:۳۷ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *