انتقاد علی شمخانی و محسن رضایی از رهبری/ آماده سازی تولید 4 فروند موشک شهاب 3

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 31 شهریور 1377

ساعت‌ها، یک ساعت به عقب‌کشیده شدند. ساعت ده صبح، [آقای گنادی سلزیف]، رییس دوماى روسیه و همراهان آمدند. از هر حزب که در پارلمان حضور دارند، یک نماینده همراه بودند؛ آقاى ژیرونوسکى، افراطى معروف روس هم بود. گفت، روسیه با اینکه غنى‌ترین کشور جهان است، دچار بحران شدید است و در تلاشیم که راه نجات پیدا کنیم و خواست‌که از کار مجمع تشخیص مصلحت، براى استفاده در صورت امکان در نظام روسیه، مطلع شود.
من در مورد عملکرد روسیه و دریاى خزر و افغانستان انتقاد‌ کردم؛ اولى را پذیرفت و ژیرونوسکى از طالبان دفاع کرد و گفت، گرچه آمریکا در به‌ وجود آمدن آنها مؤثر بوده، ولى فعلا اختلاف پیدا کرده‌اند. به اظهارات او جواب دادم. براى صحبت بیشتر، وقت خصوصى خواست؛ تحت تأثیر زیبایى ساختمان [کاخ] مرمر و اتاق پذیرایى قرار گرفته بودند. گفتند، در دوما کمیته‌اى مشغول بررسى برنامه استیضاح آقاى [بوریس] یلتسین است و از عملکرد آقاى [میخاییل] گورباچف، [آخرین رهبر شوروی]، در به‌هم ریختن بى‌حساب نظام سابق، انتقاد داشتند و از عملکرد آذربایجان و اخیرا ترکمنستان هم انتقاد کردند.
خانم دکتر [نسرین] معظمى، [رییس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس] آمد. به خاطر حمایت‌هاى دوران ریاست‌جمهورى و به‌خصوص در تأسیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژى قشم، تشکر کرد و از کارشکنى‌هاى مدیریت قشم و به خصوص آقای [بهروز] بوشهرى، [مدیرعامل منطقه آزاد قشم] شکایت کرد؛ به طورى که منجر به تعطیلى کار در هفته گذشته شده، با اینکه صدها میلیون تومان هزینه شده است. گفتم، پیگیرى مى‌کنم. بیمارستانى هم که براى جذب بیمار از کشورهاى خارج راه‌اندازى شده بود، در معرض تعطیلى است. گفت، اگر خانم [شفیقه] رهیده، [مدیرعامل سازمان تجهیزات و تدارکات پزشکی هلال ایران] ساخت کوره کارخانه ساها در کرج را به سازمان پژوهش‌هاى فنى و علمى بدهد، از عهده آن برمى‌آیند. اروپایى‌ها، به خاطر های‌تک بودن [= فناوری پیشرفته]، از تحویل کوره خوددارى مى‌کنند.
آقاى [علی] شمخانى، وزیر دفاع آمد. گزارش موشک شهاب سه را و خبر آماده شدن براى تولید چهار فروند در سه ماه آینده را داد. از کمبود اعتبارات نیروهاى مسلح و از مشکلات دولت در تأمین کسرى بودجه گفت. از اینکه رهبرى بنا دارند، در ارتش هم مثل سپاه، منصب فرماندهى‌ کل تأسیس‌کنند، اظهار نگرانى‌ کرد و گفت، این کار باعث تضعیف سپاه و نارضایتى سپاهى‌ها مى‌شود. از من خواست، کمک کنم که نشود. گفت، رهبرى تاکنون از فضاى مقدسى که امام به وجود آورده بودند و از کاردانى و مشورت با من، بهره گرفته‌اند و اکنون به نظر از هر دو محروم اند و به همین دلیل، رهبرى تضعیف شده و خواست که من براى رفع مشکلات کمک کنم.
عصر، آقاى [علی‌محمد] بشارتى وزیر سابق کشور آمد. شرحى از مشکلات مردم و گرانى‌ها و بیکارى‌ها و ضعف دولت در اداره امور اقتصادى داد و به فکر چاره‌جویى به کمک من بود.
آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. او هم از مشکلات اقتصادى‌ کشور و نیز معضلات سیاسى صحبت‌ کرد. معتقد است، بهتر بود رهبرى به طور مستقیم وارد مسأله مطبوعات نمى‌شدند و بستن روزنامه توس، منتسب به رهبرى نمى‌شد؛ من هم تأیید کردم. گفت، با گروهى که محسن ما هم جزو آنهاست، مشغول مباحثه براى پیدا کردن راه کار حل مشکل‌ها هستند و خواستار ایفاى نقش جدى، از سوى من‌ شد. درخواست کمک براى تأمین نیاز تعاونى مسکن، براى پرسنل مجمع شد.
در گزارش‌ها، صحبت‌هاى آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل] در نیویورک و مسأله انحراف جنسى آقاى [بیل] کلینتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، خوراک عمده رسانه‌هاى غرب و به خصوص [شبکه خبری] سی ان ان است.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۱ مهر، ۱۴۰۰ ۱۲:۳۴ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *