اعلام آمادگی صدام برای حل مشکلات با ایران در دیدار با معاون وزیر اطلاعات / عدم تمایل آیت الله سیستانی برای آمدن به ایران

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 29 شهریور 1377

آقاى [عبدالمجید] معادیخواه، براى امور بنیاد تاریخ آمد. به دکتر [عبدالله] جاسبى، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی]، گفتم که قرار ملاقات براى تدوین تاریخ با همکارى دانشگاه آزاد اسلامى و بنیاد تاریخ بگذارند. گفت، عازم بیروت است. [آقای سیدمحمد حسینی]، نماینده رفسنجان و آقایان برادران، سلمه‌اى و خادم‌الحسینى آمدند و براى امور فرهنگى رفسنجان استمداد کردند.
آقاى [اسحاق] جهانگیرى، [وزیر صنایع و معادن] آمد. گزارش سفر ایتالیا را داد و توافق‌هایى که براى گرفتن اعتبار و طرح‌هاى فولاد داشته‌اند و توضیحى از کسری بودجه دولت و طرح متمم بودجه داد؛ 24 هزار میلیارد ریال کم دارند و بعد از همه راه‌هاى تأمین منابع،1200 میلیارد تومان باید از بانک ‌مرکزى استقراض کنند و از مشکلات تولید و فروش و رکود گفت.
عصر آقاى [مصطفی] پورمحمدى، [معاون وزیر اطلاعات] آمد. گزارش سفر به عراق و ملاقات با صدام [حسین، رییس‌جمهور عراق] را داد و اینکه صدام، مسأله ترور فرزندش عدی را مطرح کرده، ولى گفته مصمم است با ایران، مشکلات را حل‌ کنند و ملاقات آقاى [سیدعلی] سیستانى را که سرد بوده و اظهار تمایلى به آمدن به ایران نکرده؛ در فرض تأمین امنیت از سوى دولت عراق. [اینجا روایت مصطفی پورمحمدی از دیدار با صدام حسین و آیت الله سیستانی را ببینید] آقاى دکتر رمضان [عبدالله]، رهبر جهاد اسلامى فلسطین آمد و گفت، [یاسر] عرفات، [رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین]، کم‌کم به بن‌بست مى‌رسد و ممکن است، به همین مقدار زمین که گرفته، اکتفا کنند و مصالحه نهایى نماید و فکرى براى آوارگان هم نشود.
آقایان [عبدالله] نورى و [غلامحسین] کرباسچى آمدند. راجع به انتخابات مجلس خبرگان بحث شد. جمع زیادى از همفکران آنها، در انتخابات شرکت نکرده‌اند و اعتراضات زیادى به شوراى نگهبان داشتند و انتظار ندارند که مشکل‌شان حل شود. مایل‌اند که بدون امتحان پذیرفته شوند. در مورد موضع [حزب] کارگزاران [سازندگی]، مشورت کردند. قرار شد، بعد از معلوم شدن لیست ‌نهایى نامزدها، بحث شود. از بى‌رونقى انتخابات و آسیب دیدن نهاد رهبرى، اظهار نگرانى کردند.
شب میهمان رهبرى بودم. آقاى [عباس واعظ] طبسى، [تولیت آستان قدس رضوی] هم بودند. درباره مشکلات کشور و انقلاب صحبت کردیم. رهبرى، نگرانی ندارند و مصمم‌اند جلوی فتنه‌گرها را بگیرند و مانع تبلیغات سوء جراید بشوند. توقع دارند که ما هم توضیح دهیم و گفتند، مخالفتى با تشکیل احزاب ندارند و راجع به انتخابات، قبول دارند که اگر حضور مردم کم باشد، ضرر دارد.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۳۰ شهریور، ۱۴۰۰ ۱۰:۲۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *