انتقال ۱۰۰ اسیر پاکستانی به ایران برای مبادله با اسرای ایرانی در دست طالبان

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳ شهریور ۱۳۷۷

بعد از نماز به مطالعه و تماشاى ماهواره و شنیدن اخبار داخل و خارج پرداختم. هنوز مسأله حمله به افغانستان و سودان از سوى آمریکا، مورد بحث است. شوراى امنیت [سازمان ملل] هم براى سودان کارى نکرده و بن‌لادن، [رهبر القاعده]، پذیرفته است که انفجارات داخل عربستان به‌ عهده اوست، اما انفجارات کنیا و تانزانیا را نپذیرفته، ولى آمریکا صورت پیچیده‌ای از عملیات تروریستى را داده که آنها را زیر سر بن‌لادن معرفى‌ کرده است. دولت پاکستان، تحت فشار است. امروز فاش شده که یکى از موشک‌های آمریکایی، نزدیک مرکز هسته‌اى پاکستان فرود آمده و احتمال قصد انهدام تأسیسات هسته‌اى مطرح شده و سئوال اساسى این است که چرا آقاى کلینتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، از نواز شریف، [نخست‌وزیر پاکستان] تشکرکرده است؟

پیش از ظهر، درباره روزشمار انقلاب، مصاحبه طولانى با شبکه دو سیما کردم و حوادث مهم شش‌ ماهه شهریور تا اسفند سال 1357 را توضیح دادم. عصر، هنرمندان صنایع فرش آمدند. آقاى دبیرى، [مسئول انجمن هنرمندان فرش دستباف] توضیح داد و من درباره اهمیت صنعت فرش از جهت فرهنگى و اقتصادى صحبت کردم. آقاى [مجتبی] خسروتاج، [معاون وزیر بازرگانی و رییس مرکز توسعه صادرات ایران] گزارشى داد از کم‌شدن صادرات فرش و غیرفرش در سال جارى و گفت، رکود جهانى و حضور سنگین چین و هند در بازار فرش، آینده صادرات را تیره نشان مى‌دهد.

آقاى [حسین] محلوجى، [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد. گزارش اقداماتش را در مورد خبر دروغى که نشریه ارزش‌ها علیه او داشته، داد.

در مذاکرات دیروز، آقای دکتر [حسن] روحانى، اطلاع داد که حدود 100 تن از اُسراى پاکستانى که در دست [احمدشاه] مسعود بوده‌اند، براى مبادله با اسراى ایرانى در دست طالبان، به ایران منتقل شده‌اند، ولى باتوجه به اینکه نوعاً طلبه‌هاى جوان هستند، مصلحت نیست که مطرح شود در ایران‌اند. قبلاً گفته شده بود که افسران پاکستانی هستند.

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۵ شهریور، ۱۴۰۰ ۳:۱۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *